Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2021-01-15 |
タイトル |
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タイトル |
変形コントローラによるゲーム体験の質の向上 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Improving the Quality of Gaming Experience with Transformable Controller |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:持続可能な社会を実現するコラボレーション技術とネットワークサービス] ゲームコントローラ,力触覚インタフェース,ゲーム体験 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00208871 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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東京工科大学大学院/GMOペパボ株式会社 |
著者所属 |
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東京工科大学大学院 |
著者所属 |
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東京工科大学 |
著者所属(英) |
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en |
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Tokyo University of Technology Graduate School / GMO Pepabo, Inc. |
著者所属(英) |
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en |
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Tokyo University of Technology Graduate School |
著者所属(英) |
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en |
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Tokyo University of Technology |
著者名 |
福永, 健竜
梶山, 隼
井上, 亮文
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著者名(英) |
Takeru, Fukunaga
Hayato, Kajiyama
Akifumi, Inoue
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
本論文では,変形可能なゲームコントローラSHAPIOを提案する.プレイヤが手動でSHAPIOを変形させると,ゲームシステムはSHAPIOの現在の形状を認識し,ゲーム内のアイテムを変形後の形状に似たものへと切り替える(SHAPIOの入力機能).また,ゲームシステムはゲーム内のアイテムの状態の変化に応じてSHAPIOを変形させることができる(SHAPIOの出力機能).これらの機能により,プレイヤは複数の専用コントローラを用意することなく,現実世界のコントローラと仮想世界のアイテムの間で視覚・触覚的な一致が得られ,ゲーム体験の質の向上が期待できる.SHAPIOのプロトタイプと専用ゲームを実装して評価実験を実施した.入力機能に関しては,ゲームプレイ中にSHAPIOを複雑な形状へ変形させることは困難で,ユーザビリティに影響を与えることが確認された.出力機能に関しては,プレイヤはSHAPIOの変形を視覚的に認識はするものの,軽量なプロトタイプでは変形による反動や重量バランスの変化といった力触覚の提示に乏しく,ゲーム体験の質に影響を与えないことが分かった.この知見をもとに重量を増したプロトタイプで追実験をしたところ,コントローラがアイテムの状態に合わせて変形すると,変形しない場合に比べて感情移入と没入感を高めることが確認された. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Dedicated gaming controllers are used for controlling specific game items. Their appearances and shapes are the same with the game items, and they can provide rich gaming experiences for the players. However, there are so many items in modern games. It is impossible for the players to prepare as many controllers as the number of game items. In this paper, we present a transformable gaming controller “SHAPIO”. A player can switch the current game item to another by changing the shape of SHAPIO into the shape similar to the target game item. One SHAPIO can be multiple dedicated controllers. The game system can also change the shape of SHAPIO immediately if the shape of the current game item changes. This continuous shape synchronization between the controller and the game item makes the player feel sense of unity with the game character. We conducted some evaluation experiments to investigate its effect on the quality of the gaming experience. The obtained results are as follows: (1) Manual transformation should be applied only for simple shapes. Transforming into a complex shape would fail or take much time. (2) The real-time shape synchronization with game items had positive effects on some elements of the gaming experience in case of the weight of the controller was heavy enough. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 62,
号 1,
p. 53-63,
発行日 2021-01-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |