@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00208799,
 author = {伊藤, 一成 and Kazunari, Ito},
 book = {情報教育シンポジウム論文集},
 month = {Dec},
 note = {筆者は,ピクトグラムコンテンツ作成環境「ピクトグラミング」を提案している.ピクトグラミングは,プロ グラミング学習環境の側面も有し,様々な文脈で利用されている.人型のピクトグラムを変形する命令,線画による オブジェクト記述のための命令,セーフティーマーク記述のための命令を併用することで,短時間でピクトグラムの デザイン指針に準じたアニメーション効果を含む多様な作品を作成できる.同時にプログラミングの諸概念が学習で きるのが特徴である.また,Python 言語,JavaScript 言語,ビジュアルブロック言語により記述できる派生環境も インターネット公開している.ピクトグラミングおよび派生環境は,手続き型のプログラミングパラダイムをベース としている.ピクトグラミングの資産を活用しつつ,ピクトグラムの状態とその状態遷移を状態遷移図で表現するピ クトグラムコンテンツ作成環境「Picuit(ピクっと)」を新たに開発した.本論文では,その実装方式を中心に論ずる., We proposed pictogram content creation environment called “Pictogramming.” This application provides functions to transform the human-shaped pictogram, to draw objects by line drawing, and to set safety sign. The combination of three type of functions enables user to create various works based on design guideline in a short time and can learn some basic concepts of programming languages. We also released some derivative applications on the web, which can describe with Python, JavaScript and visual block. Pictogramming and its derivative applications are classified as a procedural programming language. This time we constructed “Picuit,” which visualizes pictogram’s states and their state transitions with state transition diagram while inheriting the characteristics of Pictogramming. This paper argues an implement method.},
 pages = {192--199},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {ピクっと},
 volume = {2020},
 year = {2020}
}