@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00208797, author = {本多, 佑希 and 岸本, 有生 and 兼宗, 進}, book = {情報教育シンポジウム論文集}, month = {Dec}, note = {スマートスピーカーは音声の入力を解釈し,音声で応答を返す.その際,鳥のような上位の概念に ついての定義を行えば,スズメのような下位の概念を個別に定義する必要をなくすことができると考えた. 音声の応答定義をオブジェクト指向言語のプログラムとして記述することで,語彙の上限関係をオブジェ クトの継承で表現し,鳥という上位語で飛ぶことが定義されていれば,スズメのような下位語ではポリモ ルフィズムにより個別の定義を不要にすることができる.本発表では,教育用プログラミング言語「ドリ トル」と,LINE 社のスマートスピーカーである「Clova」を用いて構築した学習システムを紹介し,工学 系の大学生を対象に行った授業について報告する., By defining a correspondence between an input sentence and a response sentence, a smart speaker can interpret the voice input and return a voice response. However, the possibility of a variety of words being input into the smart speaker has made the definition complicated. In this paper, we propose a method for defining the response to a voice response that allows us to omit the definition of lower-level concepts such as sparrow, if we define higher-level concepts such as bird. By writing the response definitions of speech as an object-oriented language program, the hierarchical relationship of the vocabulary is represented by object inheritance. If flying is defined in the upper class of birds, the definition can be omitted in the lower class, such as sparrows, by polymorphism. In this presentation, we introduce a learning system built using the educational programming language ”Dolittle” and LINE’s smart speaker ”Clova”. We also report on a class we conducted for undergraduate engineering students.}, pages = {180--185}, publisher = {情報処理学会}, title = {オブジェクトの継承関係を利用したスマートスピーカーの応答定義}, volume = {2020}, year = {2020} }