@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00208794,
 author = {石塚, 丈晴 and 弘中, 大介 and 堀田, 龍也 and Takeharu, Ishizuka and Daisuke, Hironaka and Tatsuya, Horita},
 book = {情報教育シンポジウム論文集},
 month = {Dec},
 note = {2020 年度より小学校にプログラミング教育が導入された.小学校学習指導要領及び小学校プログラミング教育 の手引き(第三版)では,小学校での各教科等では小学 3 年生(プログラミング言語を使用するものは小学 5 年生か ら)の場合を例示している.一方でプログラミングの基本処理の一つである「順序」処理は,小学 1 年生の国語でも 扱われている概念であり,低学年からプログラミングの基本処理を身に付けることは可能であると考えた.本研究で は低学年からの児童を対象としたプログラミングの基本処理である「順序」「分岐」「繰り返し」を身に付けるための アンプラグド教材及びタブレットや PC でのプログラミング・アプリの開発を行った., Programming education had been started in all primary schools in Japan from April 2020. In “Courses of Study” published by The Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology of Japan (MEXT) in 2017, there appeared 3 example studies in Arithmetic for Year 5, in Science for Year 6, and in the Period for Integrated Studies from Year 3 to Year 6. However, there are many units related thinking in programing such as “Sequence” from Year 1. In this paper, learning materials based unplugged and applications to learn “Sequence”, “Conditional branch”, and “Iteration” from Year 1 were presented.},
 pages = {164--169},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {小学校低学年からを対象としたプログラミングの基本処理を身に付ける教材及びアプリの開発},
 volume = {2020},
 year = {2020}
}