Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2020-12-12 |
タイトル |
|
|
タイトル |
デジタルDiamond Mandala Matrixを用いた宇宙における農業を題材とする協調学習型オンライン授業の実践例と分析 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Practical Examples and Analysis of Data Obtained Online Collaborative Class on Agriculture in Space by Digital Diamond Mandala Matrix |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
京都情報大学院大学/京都大学 |
著者所属 |
|
|
|
京都情報大学院大学/NOP 法人 CCC-TIES 附置研究所/一般社団法人グリーンカラー・プラネット |
著者所属 |
|
|
|
京都情報大学院大学/一般社団法人グリーンカラー・プラネット |
著者所属 |
|
|
|
京都情報大学院大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The Kyoto College of Graduate Studies for Informatics/Kyoto University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The Kyoto College of Graduate Studies for Informatics/CCC-TIES/Green Collar Planet |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The Kyoto College of Graduate Studies for Informatics/Green Collar Planet |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The Kyoto College of Graduate Studies for Informatics |
著者名 |
青木, 成一郎
小林, 信三
楢木, 隆彦
岡本, 敏雄
|
著者名(英) |
Seiichiro, Aoki
Shinzo, Kobayashi
Takahiko, Naraki
Toshio, Okamoto
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
協調学習型オンライン授業として設計した授業で得たデータの分析結果と用いたデジタル DMM アプリの有効 性を示す.授業は,zoom を用いて実施するリアルタイムオンライン授業と受講生による事前学習及び事後学習から 成る.受講生は,オンライン授業参加に先立ち,デジタル Diamond Mandala Matrix (DMM) を作成し,講義と DMM を踏まえたディスカッションから構成されるオンライン授業へ参加し,授業後には DMM を改善する.用いたデジタ ル DMM アプリは我々が開発中のもので,受講生は 8 つのキーワードとそれを代表する概念となるキーワード及びそ れらの補足説明を入力する.分析対象は,受講生が授業前に作成した DMM(事前学習 DMM)と授業後に改善した DMM(事後学習 DMM)で,KH Coder を用いてテキスト分析を行った.その結果,リアルタイム授業へ参加したこ とによる学習効果が DMM に現れていることを確認できた.また,受講生が作成した DMM の実例も示し,事前学習 DMM と事後学習 DMM の間の具体的な DMM の変化と学習効果も述べている.これらから,我々が開発中のデジタ ル DMM アプリが協調学習に有効なツールであることを示すことができた.また,DMM は,コンセプトマップと類 似するが,よりシンプルで制限された枠組みを持つため,受講生が取り組みやすく,また学習効果を分析しやすい. そのため,今後,より多くの実例を分析して学習効果を数値化することで,デジタル DMM アプリを用いた授業の有 用性を示すことができ,デジタル DMM アプリを用いた授業の改善に役立つと考えられる. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The results of analysis of the data obtained in the class designed as a collaborative learning online course, and the effectiveness of the digital DMM application used in the class are shown. The class consists of the real-time online lecture and discussion through zoom, and the pre-learning and post-learning with our digital Diamond Mandala Matrix (DMM) application. The digital DMM application has been developed by us, and it has several cells such as eight keywords, the representative keyword for the keywords, and their supplementary description. Students input keywords and description to their DMM, participated in an online lecture and discussion based on the DMM, and improve the DMM after the discussion. We performed text data analysis on DMMs (pre-learning DMM and post-learning DMM) with KH Coder. From the analysis, it is confirmed the learning effect through the real-time online class appeared in the DMMs. It is also shown the example of DMMs created by a student, and specific advance on effective learning with DMMs by comparing post-learning DMM to pre-learning DMM. Thus, the digital DMM application of us is an effective tool for collaborative learning. DMM is similar to the concept map, but more restricted framework, which makes it easier for students to work on and for researchers to analyze learning effects on. In the future, by quantifying the learning effect with analyzing more examples, it will be possible to show the usefulness of our digital DMM application on a course, which will lead to improve the course. |
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集
巻 2020,
p. 106-113,
発行日 2020-12-12
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |