@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00208770,
 author = {小林, 信三 and 名川, 知志 and 楢木, 隆彦 and 青木, 成一郎 and 岡本, 敏雄 and Shinzo, Kobayashi and Satoshi, Nagawa and Takahiko, Naraki and Seiichiroo, AokiI and Toshio, Okamoto},
 book = {情報教育シンポジウム論文集},
 month = {Dec},
 note = {本稿では, コロナ禍における学校教育現場のオンライン授業の課題・問題に着目し, その課題・問題を解決す るための手段として DMM(Diamond Mandala Matrix)を取り入れた新たな授業手法および ICT プラットフォームの構 築とその実践事例について報告する. ここで構築されたオンライン授業のモデルは, 従来の教室を中心とした対面 型授業のオンライン化やその補助的な役割を目的とするものではなく, オンライン授業であることのメリットを最 大限に活かした協調学習(Collaborative Learning)を実現するための新たな授業モデルとして提案したい., This paper focuses on problems of online courses, or classrooms, in school under the circumstances of COVID-19 pandemic. We will report on the development and practical examples of a new learning method and its ICT platform incorporating DMM (Diamond Mandala Matrix) as a means of solving the problems. The method and platform presented here are not merely aimed at relocating the traditional face-to-face classrooms to digital and online. We would like to propose this model as one of the new classroom frameworks for "Collaborative Learning" that makes the best use of digital and online technologies.},
 pages = {9--16},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {Diamond Mandala Matrix(DMM)を用いた協調学習型オンライン授業の設計と実践},
 volume = {2020},
 year = {2020}
}