@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00208710, author = {福田, 一史 and 井上, 奈智 and 高倉, 暁大 and 高橋, 志行 and 橋崎, 俊 and 日向, 良和 and 藤倉, 恵一 and 松岡, 梨沙 and Kazufumi, Fukuda Nachi Inoue Akihiro Takakura Muneyuki Takahashi Shun Hashizaki Yoshikazu Hinata Keiichi Fujikura Risa Matsuoka}, book = {じんもんこん2020論文集}, month = {Dec}, note = {近年,多くのテーブルトップゲームが創作され消費されるようになった.また図書館でのボードゲームの活用が進むなど文化資源として注目が集まっている.すでにいくつかの民間のデータベースなど実践が存在するが,体系的な目録作成や利用には課題がある.本研究は,1) 既存DBの記述要素分析,2) サンプル資料の分析,3) 産学で組織したワーキンググループでの検討,を通じて概念モデルを策定した.記述テストにより本モデルの有効性が確認できたものの,その妥当性検証や精緻化などの課題が示唆された., In recent years, many tabletop games have been created and consumed. In addition, it is attracting attention as a cultural resource, such as the use of board games in libraries. Some private databases are published, but there are problems in systematic cataloging and use. This study proposes a conceptual model for describing tabletop games, through 1) analysis of descriptive elements of existing DB, 2) analysis of sample materials, and 3) examination by working groups organized by industry and academia. Although the effectiveness of this model was confirmed by a describing test, problems such as validity verification and refinement were implicated.}, pages = {275--282}, publisher = {情報処理学会}, title = {テーブルトップゲームを記述するための概念モデルの開発}, volume = {2020}, year = {2020} }