@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00208081, author = {梶田, 将司 and 外村, 孝一郎 and 森村, 吉貴 and 中村, 素典 and 喜多, 一 and Shoji, Kajita and Koichiro, Tonomura and Yoshitaka, Morimura and Motonori, Nakamura and Hajime, Kita}, issue = {10}, month = {Nov}, note = {京都大学では,2012 年度からオープンソース LMS である Sakai をベースとした学習支援サービス PandA の運用を開始し,2019 年度には約 1,700 科目が利用する重要な基幹システムとして運用されてきた.しかしながら,今回のコロナ禍を通じてその利用は大幅に伸張し,2020 年度前期は約 4,800 科目がコースサイトを開設し,ピーク時で日々約 14,000 名が利用するという,京都大学のオンライン授業実施にとってミッションクリティカルなシステムとなった.本報告では,システム面を中心にこれまでの整備状況と 2020 年度前期を振り返り,負荷対策,障害対応,外部サービス連携を中心に,実際の利用状況を報告する., At Kyoto University, we have been providing the learning support service PandA by using Open Source LMS Sakai since 2012, and it had been used for about 1,700 courses in 2019. However, the usage has been dramatically changing due to the COVID-19 pandemic, and PandA was used for about 4,800 courses and about 14,000 daily users at peak during the 2020 upper semester as the mission critical system for online classes at Kyoto University. This paper describes the current status and usage of PandA during the upper semester from the viewpoint of system, including the background since 2012, integrations with outside services, and actions for high load and system trables.}, title = {コロナ禍における京都大学学習支援サービスの現状と課題}, year = {2020} }