| Item type |
Journal(1) |
| 公開日 |
2020-11-15 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
GameControllerizer:既存ディジタルゲームへの入力をプログラミングするためのミドルウェア |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
GameControllerizer: Middleware for Programming Input to Existing Digital Game |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集:エンタテインメントコンピューティング] ゲーミフィケーション,Toolification of Games,入力エミュレーション,IoT,Maker Movement |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
| ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20729/00207632 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
| 著者所属 |
|
|
|
津田塾大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
有限会社来栖川電算 |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tsuda University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kurusugawa Computer Inc. |
| 著者名 |
栗原, 一貴
土井, 伸洋
|
| 著者名(英) |
Kazutaka, Kurihara
Nobuhiro, Doi
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本論文では,多様な機器および情報源からの信号を統合して,最終的にゲームコントローラ操作へと変換することで既存ディジタルゲームを操作するためのミドルウェア,GameControllerizerを提案する.これにより,新たなエンタテインメントの創出やゲーミフィケーションの構成のための試行錯誤を容易に行うことが可能となる.GameControllerizerは,エンドユーザプログラマが多様な機器および情報源と通信しながら抽象的なゲーム制御情報を生成する手順を記述できるビジュアルプログラミング部と,専用ハードウェアにより抽象的なゲーム制御情報を実機ゲーム機向けの入力信号へと変換するゲーム入力エミュレーション部からなる.複数のプログラミング環境を準備し,多様なユースケースを提示するとともに,提案システムの公開と販売,ハッカソンやハンズオンイベントの開催,開発者コミュニティを通じた普及活動により,多様なユーザに「作ってみたくなる」心の動きをもたらしたことを分析し,報告する. |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This study proposes middleware, GameControllerizer, that enables the use of diverse devices and sources of information and converts them into game control operations to augment existing digital games. The system facilitates easy trial-and-error development of new forms of entertainment and the configuration of gamification. GameControllerizer consists of a visual programming element to allow users to program easily to convert diverse formats of information into inputs to games and a game input emulation element whereby hardware-based emulation generates inputs for gaming devices. We provided users with optional multiple programming environments and demonstrated a variety of use cases. We also conducted a series of community outreach activities such as selling our proposed hardware devices, managing hackathon/hands-on events and an online developer's community. Finally, we analyzed how these strategies resulted in motivating diverse users' minds toward being creative. |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
| 書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 61,
号 11,
p. 1680-1696,
発行日 2020-11-15
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |