ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.6
  4. No.3

ジグソー法を用いた研究倫理教育

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/207429
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/207429
0f9afd2b-e16f-47d1-b853-0af0536376f5
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0603003.pdf IPSJ-TCE0603003.pdf (2.4 MB)
Copyright (c) 2020 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2020-10-29
タイトル
タイトル ジグソー法を用いた研究倫理教育
タイトル
言語 en
タイトル Research Ethics Education with Jigsaw Method
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [研究論文] 研究倫理教育,ジグソー法,研究公正,責任ある研究活動,研究不正,盗用,論文代行
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
北陸大学
著者所属(英)
en
Hokuriku University
著者名 鈴木, 大助

× 鈴木, 大助

鈴木, 大助

Search repository
著者名(英) Daisuke, Suzuki

× Daisuke, Suzuki

en Daisuke, Suzuki

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 学業不正のなかでも卒業論文代行やレポートにおける盗用は研究不正にあたり,大学は早期から学生に対する研究倫理教育を行う必要がある.現状では,研究倫理教育の方法や教育効果の評価方法に課題がある一方で,効果の高い教育方法が求められている.本研究では,大学1年生を対象に,ジグソー法を用いた研究倫理教育を実施した.教材として,①研究における引用の重要性に関して述べた記事,②日本のある研究不正が社会に及ぼした影響について追及した記事,③日本のある研究不正の調査報告書および当該研究不正について報じる新聞記事の3種と,対応するワークシートを用意した.演習の前後で自己評価を実施したところ,4つの自己評価観点のすべてにおいて統計的に有意な得点の向上が確認された.研究不正行為や実際の事例に関する知識の観点で向上しただけでなく,研究不正行為やレポートにおける盗用・卒業論文代行がなぜ問題であるか自分の意見を持つという観点においても向上した.自由記述からは,ジグソー法による学習が受講生同士の相互作用を活性化し,受講生が意見を形成するのに効果的であることが示された.受講生は,研究論文には引用が不可欠であること,それゆえに不正行為の悪影響も引用を通じて拡大することを理解し,責任を持って研究活動を行うことの重要性を認識したことが示された.実際の不正事例と引用の重要性を教材に取り入れたジグソー法による研究倫理教育は確かな教育効果をもたらすといえる.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Among academic misconducts, plagiarism and ghostwriting are research misconducts, and therefore, universities need to conduct research ethics education for students from an early stage. At present, however, there are problems with methods of research ethics education and methods for evaluating educational effects, and instructional methods that enhance educational effects are being sought. In this study, research ethics education with the jigsaw method was conducted for first-year students. Teaching materials are (1) an article on the importance of citations in research, (2) a science article pursuing the impact of Japanese research misconduct on society, and (3) an investigation report on research misconduct in Japan and newspaper articles reporting the research misconduct. Students' pre/post self-assessment shows that statistically significant improvement in scores are observed in all four self-assessment viewpoints. Not only has it improved in the viewpoint of having knowledge about research misconduct and actual cases, but it has also improved in the viewpoint of having their opinions on why research misconduct, plagiarism and ghostwriting are treated as serious problems. It is shown from free description that learning by the jigsaw method activates interaction between students so that it is effective for students in forming their opinions. Moreover, it is shown that students understand that the adverse effect of research misconduct is expanded through citations because citations are indispensable for research papers, and recognize the importance of conducting research activities responsibly. Research ethics education with the jigsaw method which incorporates actual misconduct cases and the significance of citations into teaching materials has a reliable effect.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 6, 号 3, p. 11-20, 発行日 2020-10-29
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 19:09:46.578177
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3