@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00207385,
 author = {佐藤, 悦志 and 中村, 慎也 and 常盤, 祐司 and Etsushi, Sato and Shinya, Nakamura and Yuji, Tokiwa},
 issue = {1},
 journal = {情報処理学会論文誌デジタルプラクティス(TDP)},
 month = {Oct},
 note = {法政大学と富士ゼロックスは,2012年から授業支援システムと紙を連携させることで教育効果を高め教員業務の削減を図るシステムの共創開発を行い,2013年に授業支援ボックスとして商品化した.また商品化後の機能追加や保守においても共創を継続し,現在に至っている.国内における共創開発は現在,様々な業種の企業でも取り組まれるようになってきた.本稿では,これから共創開発を行う企業や大学等への参考になると考え,6年にわたって実施した共創開発の経緯やシステム展開で発生した様々なプラクティスを示すとともに,共創開発の方法や効果について報告する., Since 2012, Hosei University and Fuji Xerox started co-creative development for a system to improve educational effects and reduce teachers' administrative works by linking papers to a learning management system. This prototype system was productized as “Jugyo-shien box” and shipped by Fuji Xerox at the end of 2013. After that, Hosei University and Fuji Xerox continued co-creative development until 2018 in the phase of adding functions and maintenance for the system. Currently companies in various industries are trying co-creative developments in Japan. This paper will be reference for companies and universities engaged in co-creative developments, and introduces our background, practices, methods, and effects occurred in 6 years of the co-creative development.},
 pages = {33--44},
 title = {大学教育用ソリューションの共創開発―開発から保守に至る6年間の共創の軌跡―},
 volume = {1},
 year = {2020}
}