@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00207366, author = {濱松, 若葉 and 星, 眞維美 and 中川, 美枝子 and 柴田, 邦臣 and Wakaba, Hamamatsu and Maimi, Hoshi and Mieko, Nakagawa and Kuniomi, Shibata}, issue = {1}, month = {Oct}, note = {障害児対象の学習サイトにはアクセシビリティの観点から (1) 漢字にふりがながあること (2) スクリーンリーダで読み上げた内容が聞き取りやすく理解しやすいことの 2 点が求められる.現在の仕様ではルビの存在がスクリーンリーダの読み上げの障壁になっている.そこでスクリーンリーダとルビの共存を目指し「スクリーンリーダモード」を開発した.このモードはユーザがモードのボタンを押すことで実行され,漢字・ふりがなのどちらか一方を読み上げるようページ情報を変更するものである.搭載により (1) 漢字とふりがなの二重読み上げの回避 (2) スクリーンリーダが誤読しやすい漢字に対し適切な読み方を指定することの 2 点が実現できた., The ruby element in Japanese websites is a barrier for screen readers. Screen readers read out Japanese ruby text after pronouncing kanji. This repetitive reading prevents most Japanese screen reader users from understanding sentences on websites. To improve Web accessibility for screen reader users, we have developed a "Screen Reader Mode." It is a function that modifies information on a web page so that screen readers read either kanji text or ruby text. In this paper, after briefly discussing existing accessibility problems of the ruby element, we describe how we developed the Screen Reader Mode to solve the problem.}, title = {Webページにおけるスクリーンリーダとルビの共存 ~ 障害児向け学習サイトの事例から ~}, year = {2020} }