Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2020-08-25 |
タイトル |
|
|
タイトル |
モーションセンサを用いた指文字学習支援アプリケーション |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
An Application of Self Learning Support on Fingerspelling Using Motion Sensor |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[研究論文] 手話,指文字,学習支援,モーションセンサ,3次元認識,ゲーム |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
愛知工業大学情報科学部 |
著者所属 |
|
|
|
愛知工業大学情報科学部 |
著者所属 |
|
|
|
愛知工業大学情報科学部 |
著者所属 |
|
|
|
愛知工業大学情報科学部 |
著者所属 |
|
|
|
愛知工業大学情報科学部 |
著者所属 |
|
|
|
愛知工業大学情報科学部 |
著者所属 |
|
|
|
愛知工業大学情報科学部 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Information Science, Aichi Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Information Science, Aichi Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Information Science, Aichi Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Information Science, Aichi Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Information Science, Aichi Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Information Science, Aichi Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Information Science, Aichi Institute of Technology |
著者名 |
森本, 正志
川除, 慎吾
加藤, 雅弥
田端, 壱成
加藤, 秀康
永井, 敦
竹内, 健人
|
著者名(英) |
Masashi, Morimoto
Shingo, Kawayoke
Masaya, Kato
Kazunari, Tabata
Hideyasu, Kato
Atsushi, Nagai
Kento, Takeuchi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
手話の普及促進は,聴覚障害者との豊かなコミュニケーションのために重要である.手話の一種である指文字は,手話単語にない語彙を表現できるとともに,学習に取り組みやすい.しかし,その立体的な形の正しさを自身で確認することが難しく,学習効率が悪い.本研究ではモーションセンサを用い,簡単・効率的な指文字自主学習を支援するアプリケーションの提案を行う.本アプリケーションは,利用者が模倣する指文字をモーションセンサで3次元位置情報として取得し,カテゴリ分類に基づく指文字認識を行う.3D CGとして模倣形状を提示し,利用者は正解指文字と比較することで認識結果とあわせてその正しさを確認できる.また,指文字の習熟度を測るテストモードおよびゲームモードを導入し,繰り返し学習への動機づけを提供する.本稿では指文字認識手法の性能評価とアプリケーションの利用アンケート調査を実施し,提案内容の有効性および課題を明らかにした. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The promotion of sign language is important for the communication with hearing-impaired people. Fingerspelling, one of sign language, can express vocabularies outside sign language words, is easy to learn, but is difficult to grasp the 3D shape correctness. This paper proposes an application with the motion sensor for easy and effective learning of fingerspelling. The 3D shape of users' hand and fingers is measured by the sensor and recognized as a finger alphabet based on category classification. The shape is displayed and compared with the correct finger alphabet as 3D CGs together with the recognition result. Test and gamificational functions to evaluate users' fingerspelling proficiency are also proposed for the better motivation of repetitive learning. The performance experiments of the recognition method and questionnaire survey to each function showed the effectiveness and challenges of the proposed methods. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12628054 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌デジタルコンテンツ(DCON)
巻 8,
号 2,
p. 28-40,
発行日 2020-08-25
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2187-8897 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |