Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2020-04-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
工業高等専門学校の学生に対する形式手法B-Methodの学生実験の実践 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Practice of Student Experiments of the Formal Method, B-Method Applied for Students of Institute of Technology |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集:ソフトウェア工学] 形式手法,B-Method,学生実験,工業高等専門学校 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20729/00204237 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
|
|
|
苫小牧工業高等専門学校 |
著者所属 |
|
|
|
苫小牧工業高等専門学校 |
著者所属 |
|
|
|
苫小牧工業高等専門学校 |
著者所属 |
|
|
|
苫小牧工業高等専門学校 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学 |
著者所属 |
|
|
|
北海道立総合研究機構 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Institute of Technology, Tomakomai College |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Institute of Technology, Tomakomai College |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Institute of Technology, Tomakomai College |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Institute of Technology, Tomakomai College |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Hokkaido Research Organization |
著者名 |
大西, 孝臣
吉村, 斎
阿部, 司
稲川, 清
山本, 椋太
堀, 武司
|
著者名(英) |
Takaomi, Ohnishi
Hitoshi, Yoshimura
Tsukasa, Abe
Kiyoshi, Inagawa
Ryota, Yamamoto
Takeshi, Hori
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本稿では,ソフトウェア技術者の素養としての形式手法の体験を目標に,工業高等専門学校(工業高専)の本科4年生のクラス全員に対して形式手法B-Methodの学生実験を実践した.当実験は,形式仕様記述・定理証明とモデル検査の双方を実施項目に含有しており,「フォーマルメソッド利用のレベル」におけるレベル0よりレベル2までの手順をひととおり体験させることを目指す.結果,受講学生より,ツールの使用手順の理解度やB-Methodへの親近感について一定の評価を得ており,ツールを導入したいという希望が出ているなどの一定の関心を得ており,学生の形式手法に対する敷居を下げることに成功しており,目標を達成するものであり,人材の養成確保の問題解決に向けて寄与するものと考える. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This paper presents our design and launching of student experiments of the formal method, B-Method applied for the whole members of the 4th-grade class of an Institute of Technology with the aim of giving opportunities to commit a formal method as the software engineer's fundamental knowledge. Our experiments include both the tasks of formal description, theoretical proving, and the task of model checking. These tasks challenge to give students the opportunities to commit evenly from level-0 to level-2 according to “the levels of formal method usage.” As the results, we got some certain evaluations from students about the understanding how to use the tools, and about the familiarity to the B-Method. We got some students' interesting with the requests to install the tools to their own PCs. Our practice succeeded to render students friendlier with the formal methods. Therefore, we have achieved our aim mentioned above. We think our practice contributes for the challenge to train and grow the human resource talented in formal methods. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 61,
号 4,
p. 863-883,
発行日 2020-04-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |