@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00204168,
 author = {井出, 将弘 and 大島, 昇時 and 森, 真吾 and 市野, 順子 and 田野, 俊一 and Masahiro, Ide and Shoji, Oshima and Shingo, Mori and Junko, Ichino and Shunichi, Tano},
 issue = {1},
 month = {Mar},
 note = {近年の VR デバイスの普及により,様々な VR 空間での会議システムが提案されている.しかしながら VR 空間内でアバターを介したコミュニケーションは,意図伝達に重要な役割を担っているジェスチャー表現が対面コミュニケーションと比較して制限されるため,意図が伝わりづらい.そこで本研究は,アバターのジェスチャー表現あり・アバターのジェスチャー表現なし・対面の 3 条件でブレーンストーミングをする実験を行った.その結果,アバターを介したジェスチャー表現によって,ユーザーは意図や感情をより容易に伝えることができ,社会的プレゼンスが向上する可能性があることが示唆された., The popularization of VR devices makes various meeting systems in VR spaces. Avatar-mediated communication is more difficult to convey intentions compared to face-to-face interaction due to the restriction of non-language information by gesture expressions. The technical report experiments brainstorming in a VR space to expose the efficiency of avatars' gesture expressions. Three experimental conditions; (1) with avatar gesture expression, (2) without avatar gesture expression, and (3) face-to-face, leads different realizations of interaction among behaviors of participants. The results suggests that avatars' gesture expression can convey intentions and emotions more easily, and improve social presence.},
 title = {VR会議におけるアバターを介したジェスチャー表現の影響},
 year = {2020}
}