@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00204072, author = {久徳, 遙矢 and 秋田, 時彦 and 三田, 誠一 and Haruya, Kyutoku and Tokihiko, Aakita and Seiichi, Mita}, issue = {5}, month = {Mar}, note = {近年,先進運転支援システムや自動運転システムが注目されている.その要素技術となる自車位置推定は,その誤りが事故に直結するため,高い頑健性が求められる.そのため報告者はこれまでに,車載可視光カメラを用い,エピポーラ幾何に基づくフレーム間距離による車両進行方向に対する自車位置推定手法を提案してきた.しかし,可視光カメラは低照度や逆光などの悪環境において大きな情報の欠損や見えの差異が生じる.そこで本報告では,遠赤外線カメラを用いた照明環境の違いに頑健な自車位置推定手法に関して基礎的な検討を加えた結果について報告する., Recently, advanced driving support systems and autonomous driving systems have attracted attention. Ego-localization is one of those key technologies, and it must needs robustness because its error leads directly to accidents. Therefore, I had proposed an ego-localization method based on the epipolar geometry using a visible light camera. However, visible light cameras have large information loss and differences of appearance under difficult environments such as nighttime and backlight. This report presents the results of a basic study on a method for ego-localization with robustness for differences in lighting environment using a far-infrared camera.}, title = {遠赤外線カメラを用いたエピポーラ幾何に基づく照明環境の違いに頑健な自車位置推定に関する基礎検討}, year = {2020} }