Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2020-03-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
理工系人材のグローバル・コンピテンシーと学修成果のアセスメント |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Global Competency of Science and Engineering Human Resources and Assessment of Learning Outcomes |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
芝浦工業大学 |
著者所属 |
|
|
|
芝浦工業大学 |
著者所属 |
|
|
|
リアセック |
著者所属 |
|
|
|
芝浦工業大学 |
著者所属 |
|
|
|
芝浦工業大学 |
著者所属 |
|
|
|
芝浦工業大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shibaura Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shibaura Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Reasec Inc. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shibaura Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shibaura Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shibaura Institute of Technology |
著者名 |
井上, 雅裕
織田, 佐由子
松村, 直樹
山崎, 敦子
長谷川, 浩志
間野, 一則
|
著者名(英) |
Masahiro, Inoue
Sayoko, Oda
Naoki, Matsumura
Atsuko, K. Yamazaki
Hirosih, Hasegawa
Kazunori, Mano
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
グローバルな環境でイノベーションを創出できる理工系人材の育成が求められている.そのコンピテンシーを国内外で実施した調査をもとに設定し,その人材育成のために多様な国籍と文化を持つ,多様な分野の学生の共同作業によるプロジェクト教育を設計し日本と海外で実施した.さらに学修教育目標を科目に依存しない汎用的な学修教育目標と科目に固有な学修教育目標に階層化することで体系化し,多面的に学修成果をアセスメントする方式を構築し適用評価した.理工系人材のグローバル・コンピテンシーの体系,その育成のための多文化多分野 PBL の構成,その学修成果のアセスメント体系と結果について報告する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
There is a need to develop human resources in science and engineering that can create innovation in a global environment. The competencies were set based on surveys conducted in Japan and United States, and we designed and implemented project-based education through the collaborative work of students from various fields with diverse nationalities and cultures for human resource development and implemented them in Japan and overseas. Furthermore, the learning outcomes were structured by classifying educational goals into general learning outcomes that do not depend on the subject and learning outcomes that are specific to the subject, and assessment of the learning outcomes in multiple aspects was constructed and evaluated. This paper reports on the global competency of science and engineering human resources, the development of multicultural and multidisciplinary PBLs for fostering them, and the assessment system and results of the learning outcomes. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12496725 |
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE)
巻 2020-CLE-30,
号 24,
p. 1-7,
発行日 2020-03-01
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8620 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |