@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00203708, author = {上田, 浩 and 後藤田, 中 and 平岡, 斉士 and 金子, 晃介 and 中村, 誠 and 松本, 多恵 and 岡村, 耕二 and 田口, 雅晴 and 井上, 俊治 and 中尾, 礼文 and 石田, 亮介}, issue = {3}, month = {Mar}, note = {我が国の大学等において,サイバーセキュリティ教育を e ラーニングで行うことは主に監督官庁からの通達に従う形で行われてきた.e ラーニングコースの開発には多大のコストを要するにも関わらず,アリバイ作り的な運用が散見される.加えて,そのようなコースが学習者の意欲を高めるものとなっておらず,それらを構成するコンテンツ,とりわけテストについて,一貫した設計・評価基準が適用されていないのが現状である.この問題意識のもと,著者らはサイエンティフィック・システム研究会サイバーセキュリティ・情報倫理 e ラーニング教育の課題解決 WG における活動を通じ,より良いサイバーセキュリティ教育のためのテストを作成するため (1)「知識」の有無ではなく,判断スキルの習得を前提とする「態度」獲得を目指した,インストラクショナル・デザインの考え方を取り入れる (2) 共有リポジトリを構築し,同じ課題を持つ関係者が共同で作問することを提案する.本提案は,著者らがこれまで取り組んできた,共通 LMS によるサイバーセキュリティ教育と比較して,各大学等の事情に応じて問題を取捨選択できること,各大学のプラットフォームを活用でき責任分界点が明確になるという利点があり,より持続的な取り組みを目指すものである.現在,Moodle 3.8.1 に StudentQuiz プラグインを導入したコースを共有リポジトリRepos-csel (https://csel.media.hosei.ac.jp/) として公開している.同リポジトリにおいて,WG メンバーがテスト問題を作成・共有し,その評価を行う機能の検証を行っている., In this study, we propose two solutions to improve quiz for cyber security awareness education through activities in The Society of Scientific Systems : (1) Adopt Instructional Design to achieve not only knowledge, but an attitude that is able to learn ability to judge. (2) Shared repository to collaborate over institutions or organization. The motivation of this study is that, it is big challenge to provide good cyber security awareness e-learning for students in Japanese universities. Because learners has no positive attitude to such kind of e-learning in many cases and no one has clear and general criteria to evaluate the quiz, main content of e-learning course. Our proposal is sustainable and has advantage that each institution can make a choice quizzes from the repository circumstantially and can provide quizzes via own learning management system (LMS), compared with our recent work based on shared LMS. Currently, we, the member of the working group of cyber security e-learning of The Society of Scientific Systems, started make quizzes and upload them to the repository, Repos-csel (https://csel.media.hosei.ac.jp/), based on Moodle 3.8.1 and StudentQuiz Plugin .}, title = {Repos-csel: サイバーセキュリティeラーニングリポジトリの構築の提案}, year = {2020} }