ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. 教育学習支援情報システム(CLE)
  3. 2020
  4. 2020-CLE-30

Repos-csel: サイバーセキュリティeラーニングリポジトリの構築の提案

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/203708
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/203708
653eeb8a-40fa-4996-a69c-126f17801c46
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CLE20030003.pdf IPSJ-CLE20030003.pdf (1.1 MB)
Copyright (c) 2020 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2020-03-01
タイトル
タイトル Repos-csel: サイバーセキュリティeラーニングリポジトリの構築の提案
タイトル
言語 en
タイトル Repos-csel: New proposal for Cybersecurity e-Learning Quiz Repository
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
法政大学情報メディア教育研究センター
著者所属
香川大学総合情報センター
著者所属
熊本大学教授システム学研究センター
著者所属
九州大学サイバーセキュリティセンター
著者所属
東京大学情報システム本部
著者所属
島根大学研究・学術情報機構総合情報処理センター
著者所属
九州大学情報基盤研究開発センター
著者所属
富士通株式会社文教・地域ソリューション事業本部
著者所属
富士通株式会社文教・地域ソリューション事業本部
著者所属
富士通株式会社文教・地域ソリューション事業本部
著者所属
富士通株式会社文教・地域ソリューション事業本部
著者所属(英)
en
Research Center for Computing and Multimedia Studies, Hosei University
著者名 上田, 浩

× 上田, 浩

上田, 浩

Search repository
後藤田, 中

× 後藤田, 中

後藤田, 中

Search repository
平岡, 斉士

× 平岡, 斉士

平岡, 斉士

Search repository
金子, 晃介

× 金子, 晃介

金子, 晃介

Search repository
中村, 誠

× 中村, 誠

中村, 誠

Search repository
松本, 多恵

× 松本, 多恵

松本, 多恵

Search repository
岡村, 耕二

× 岡村, 耕二

岡村, 耕二

Search repository
田口, 雅晴

× 田口, 雅晴

田口, 雅晴

Search repository
井上, 俊治

× 井上, 俊治

井上, 俊治

Search repository
中尾, 礼文

× 中尾, 礼文

中尾, 礼文

Search repository
石田, 亮介

× 石田, 亮介

石田, 亮介

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 我が国の大学等において,サイバーセキュリティ教育を e ラーニングで行うことは主に監督官庁からの通達に従う形で行われてきた.e ラーニングコースの開発には多大のコストを要するにも関わらず,アリバイ作り的な運用が散見される.加えて,そのようなコースが学習者の意欲を高めるものとなっておらず,それらを構成するコンテンツ,とりわけテストについて,一貫した設計・評価基準が適用されていないのが現状である.この問題意識のもと,著者らはサイエンティフィック・システム研究会サイバーセキュリティ・情報倫理 e ラーニング教育の課題解決 WG における活動を通じ,より良いサイバーセキュリティ教育のためのテストを作成するため (1)「知識」の有無ではなく,判断スキルの習得を前提とする「態度」獲得を目指した,インストラクショナル・デザインの考え方を取り入れる (2) 共有リポジトリを構築し,同じ課題を持つ関係者が共同で作問することを提案する.本提案は,著者らがこれまで取り組んできた,共通 LMS によるサイバーセキュリティ教育と比較して,各大学等の事情に応じて問題を取捨選択できること,各大学のプラットフォームを活用でき責任分界点が明確になるという利点があり,より持続的な取り組みを目指すものである.現在,Moodle 3.8.1 に StudentQuiz プラグインを導入したコースを共有リポジトリRepos-csel (https://csel.media.hosei.ac.jp/) として公開している.同リポジトリにおいて,WG メンバーがテスト問題を作成・共有し,その評価を行う機能の検証を行っている.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this study, we propose two solutions to improve quiz for cyber security awareness education through activities in The Society of Scientific Systems : (1) Adopt Instructional Design to achieve not only knowledge, but an attitude that is able to learn ability to judge. (2) Shared repository to collaborate over institutions or organization. The motivation of this study is that, it is big challenge to provide good cyber security awareness e-learning for students in Japanese universities. Because learners has no positive attitude to such kind of e-learning in many cases and no one has clear and general criteria to evaluate the quiz, main content of e-learning course. Our proposal is sustainable and has advantage that each institution can make a choice quizzes from the repository circumstantially and can provide quizzes via own learning management system (LMS), compared with our recent work based on shared LMS. Currently, we, the member of the working group of cyber security e-learning of The Society of Scientific Systems, started make quizzes and upload them to the repository, Repos-csel (https://csel.media.hosei.ac.jp/), based on Moodle 3.8.1 and StudentQuiz Plugin .
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12496725
書誌情報 研究報告教育学習支援情報システム(CLE)

巻 2020-CLE-30, 号 3, p. 1-7, 発行日 2020-03-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8620
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 20:28:15.785913
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3