Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2020-03-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
Repos-csel: サイバーセキュリティeラーニングリポジトリの構築の提案 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Repos-csel: New proposal for Cybersecurity e-Learning Quiz Repository |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
法政大学情報メディア教育研究センター |
著者所属 |
|
|
|
香川大学総合情報センター |
著者所属 |
|
|
|
熊本大学教授システム学研究センター |
著者所属 |
|
|
|
九州大学サイバーセキュリティセンター |
著者所属 |
|
|
|
東京大学情報システム本部 |
著者所属 |
|
|
|
島根大学研究・学術情報機構総合情報処理センター |
著者所属 |
|
|
|
九州大学情報基盤研究開発センター |
著者所属 |
|
|
|
富士通株式会社文教・地域ソリューション事業本部 |
著者所属 |
|
|
|
富士通株式会社文教・地域ソリューション事業本部 |
著者所属 |
|
|
|
富士通株式会社文教・地域ソリューション事業本部 |
著者所属 |
|
|
|
富士通株式会社文教・地域ソリューション事業本部 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Research Center for Computing and Multimedia Studies, Hosei University |
著者名 |
上田, 浩
後藤田, 中
平岡, 斉士
金子, 晃介
中村, 誠
松本, 多恵
岡村, 耕二
田口, 雅晴
井上, 俊治
中尾, 礼文
石田, 亮介
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
我が国の大学等において,サイバーセキュリティ教育を e ラーニングで行うことは主に監督官庁からの通達に従う形で行われてきた.e ラーニングコースの開発には多大のコストを要するにも関わらず,アリバイ作り的な運用が散見される.加えて,そのようなコースが学習者の意欲を高めるものとなっておらず,それらを構成するコンテンツ,とりわけテストについて,一貫した設計・評価基準が適用されていないのが現状である.この問題意識のもと,著者らはサイエンティフィック・システム研究会サイバーセキュリティ・情報倫理 e ラーニング教育の課題解決 WG における活動を通じ,より良いサイバーセキュリティ教育のためのテストを作成するため (1)「知識」の有無ではなく,判断スキルの習得を前提とする「態度」獲得を目指した,インストラクショナル・デザインの考え方を取り入れる (2) 共有リポジトリを構築し,同じ課題を持つ関係者が共同で作問することを提案する.本提案は,著者らがこれまで取り組んできた,共通 LMS によるサイバーセキュリティ教育と比較して,各大学等の事情に応じて問題を取捨選択できること,各大学のプラットフォームを活用でき責任分界点が明確になるという利点があり,より持続的な取り組みを目指すものである.現在,Moodle 3.8.1 に StudentQuiz プラグインを導入したコースを共有リポジトリRepos-csel (https://csel.media.hosei.ac.jp/) として公開している.同リポジトリにおいて,WG メンバーがテスト問題を作成・共有し,その評価を行う機能の検証を行っている. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In this study, we propose two solutions to improve quiz for cyber security awareness education through activities in The Society of Scientific Systems : (1) Adopt Instructional Design to achieve not only knowledge, but an attitude that is able to learn ability to judge. (2) Shared repository to collaborate over institutions or organization. The motivation of this study is that, it is big challenge to provide good cyber security awareness e-learning for students in Japanese universities. Because learners has no positive attitude to such kind of e-learning in many cases and no one has clear and general criteria to evaluate the quiz, main content of e-learning course. Our proposal is sustainable and has advantage that each institution can make a choice quizzes from the repository circumstantially and can provide quizzes via own learning management system (LMS), compared with our recent work based on shared LMS. Currently, we, the member of the working group of cyber security e-learning of The Society of Scientific Systems, started make quizzes and upload them to the repository, Repos-csel (https://csel.media.hosei.ac.jp/), based on Moodle 3.8.1 and StudentQuiz Plugin . |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12496725 |
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE)
巻 2020-CLE-30,
号 3,
p. 1-7,
発行日 2020-03-01
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8620 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |