Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2020-02-24 |
タイトル |
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タイトル |
VRとモーションセンサを活用した上肢位置感覚のリハビリテーションの検証 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Verification of Rehabilitation for Upper Limb Position Sensation by VR and Motion Sensor |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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大阪府立大学現代システム科学域 |
著者所属 |
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大阪府立大学大学院人間社会システム科学研究科 |
著者所属 |
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株式会社かなえるリンク |
著者所属 |
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株式会社かなえるリンク |
著者所属 |
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株式会社かなえるリンク |
著者所属 |
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株式会社かなえるリンク |
著者所属 |
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大阪府立大学大学院総合リハビリテーシヨン学研究科 |
著者所属 |
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大阪府立大学大学院総合リハビリテーシヨン学研究科 |
著者所属(英) |
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en |
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College of Sustainable System Sciences , Osaka Prefecture University |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Humanities and Sustainable System Sciences, Osaka Prefecture University |
著者所属(英) |
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en |
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KANERU LINK Co.,Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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KANERU LINK Co.,Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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KANERU LINK Co.,Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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KANERU LINK Co.,Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Comprehensive Rehabilitation, Osaka Prefecture University |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Comprehensive Rehabilitation, Osaka Prefecture University |
著者名 |
小倉, 真緒
菅野, 正嗣
谷, 隆博
関本, 充史
桑原, 英生
竹島, 隆太
高畑, 進一
中岡, 和代
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著者名(英) |
Mao, Ogura
Masashi, Sugano
Takahiro, Tani
Mitsushi, Sekimoto
Yoshiki, Kuwahara
Ryuta, Takeshima
Shinichi, Takabatake
Kazuyo, Nakaoka
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
上肢位置感覚に障害のある患者に対して行われる従来のリハビリテーション手法では,上下左右前後の 3 次元空間の手の動きをトレーニングすることが難しいとされている.加えて,トレーニングの際の対象物が静的であることが多く,日常生活で必要な動きを十分にトレーニングできていない.本研究では,VR 技術と手指のモーションキャプチャが行える機器を活用することで,3 次元空間の手の動きを必要とする動的な対象物に対するリハビリテーションを可能にした上肢位置感覚の新たなリハビリテーション手法を提案し,測定とアンケートを行い,効果を検証した.測定後に実施したアンケートでは,測定方法や画面の見やすさについては高評価を得た一方で,VR 上の手の動きについては違和感があるという意見もあったため,さらなる改良が必要であることが示された. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
It is said that conventional rehabilitation methods performed for patients with upper limb position sensation disabilities are challenging to train the movement in 3D space. We have proposed a new rehabilitation method for dynamic objects that require hand movements in 3D space, utilizing VR technology and equipment that can perform finger motion capture, and verified the effects. In the questionnaire conducted after the measurement, the measurement method, and the visibility of the screen were highly evaluated. On the other hand, some people felt uncomfortable with the hand movement on the VR. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11851388 |
書誌情報 |
研究報告モバイルコンピューティングとパーベイシブシステム(MBL)
巻 2020-MBL-94,
号 17,
p. 1-6,
発行日 2020-02-24
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8817 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |