@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00203429,
 author = {柳町, 真子 and 布川, 博士 and Mako, Yanagimachi and Hiroshi, Nunokawa},
 issue = {14},
 month = {Feb},
 note = {デジタルゲームが普及する中,アナログゲームであるボードゲームも人気が高い.ボードゲームを活用した教育方法に注目した議論も複数存在する.しかしながら,コミュニケーション能力向上や教育効果があると言われてはいるものの,具体的な分析はあまりみあたらない.ボードゲーム利用の有無のみを制御した臨床実験は不可能であると考えられ,一般論としてそれらを測ることは困難であろう.そこで本研究では,効果があるという仮説のもと,ボードゲーム 24 種類を対象に,社会人基礎力を教育効果として設定し,その関係を分析した.本稿ではその結果について述べる.さらに,ボードゲームを遊びと学びに,社会人基礎力を教育効果に,それぞれ抽象化できるかを議論する., With the spread of digital games, analog board games are also popular. There are several discussions focusing on educational methods using board games. However, although it is said that it will have improved communication skills and educational effects, there is not much specific analysis. It is considered impossible to conduct social experiments that only control the use of board games, and it is generally difficult to measure them. Therefore, in this study, based on the hypothesis that it is effective, we set the "Fundamental Competencies for Working Persons" by METI as educational effects for 24 types of board games and analyzed the relationship. This paper describes the results. In addition, we discuss whether board games can be generalized for playing and learning, and the "Fundamental Competencies for Working Persons" for educational effects.},
 title = {ボードゲームのプレイ効果を分析するための基礎的考察},
 year = {2020}
}