@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00203181,
 author = {渡辺, 勇士 and 中山, 佑梨子 and 原田, 康徳 and 久野, 靖 and Takeshi, Watanabe and Yuriko, Nakayama and Yasunori, Harada and Yasushi, Kuno},
 issue = {1},
 journal = {情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)},
 month = {Feb},
 note = {本研究は,ビスケットのプログラムにおいて幼稚園児が絵を動かすときに,描かれた動物やモノの進行方向どおりに,動作するプログラムを作成できるかどうかを明らかにすることを目的にしている.2020年から小学校においてプログラミング教育が必須化される.それにともない,未就学児においてもプログラミングを教える教室・ワークショップが増えている.そして,未就学児からのプログラミング教育についても複数の提案がなされている.一方で,幼稚園・保育園の現場における実践の報告は少なく,また,未就学児が作るプログラム自体に基づいた客観的で量的な結果の検証も少ない.本研究では園児のプログラムにおける方向の理解を分析するために,あらかじめ動く方向を示唆する絵を用意し,その絵を用いて園児にプログラムを作成させた.そして,絵を適切に動かしているかどうかを集計し,その結果を量的に分析した.その結果,園児のプログラムから,与えられた絵を動かす課題において,多くの割合の園児が用意された絵の進行方向に対して,その絵を適切な方向に動かすプログラムを作っていることが明らかになった., The aim of this research is to clarify whether kindergarten children can understand direction of pictures and construct programs accordingly. Starting from school year 2020, programming education is going to be mandatory in Japanese elementary schools. Accordingly, the number of private schools and workshops which teach programming to pre-school children are increasing. There are also lots of opinions, advices and proposals on what programming education for pre-school children should be. However, there are few reports, objective data and analysis on the results of programming classes performed on the real kindergartens. In this research, we prepared the pictures that have the directions and let the kindergarten children make programs that moves the pictures. Then we analyzed their programs for how many children could understand the direction of movement in their programs. As the result, approximately 80% of children were moving pictures with the direction suggested by the pictures.},
 pages = {28--39},
 title = {幼稚園児のビスケットプログラムにおける動きの方向の理解についての分析},
 volume = {6},
 year = {2020}
}