@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00203141, author = {崔, 明根 and 坂本, 大介 and 小野, 哲雄 and Myungguen, Choi and Daisuke, Sakamoto and Tetsuo, Ono}, issue = {2}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Feb}, note = {視線入力インタフェースにおいて小さなターゲットを選択することは非常に困難であり,容易にするためにはインタフェースデザインの変更か動作時間の増加を強いられる.本稿では,動作時間やデザインの汎用性を維持した状態で小さなターゲットを選択することを容易にすることを目的として,エリアカーソルの一種であるバブルカーソルを視線操作時のカーソルとして用いる手法を提案する.バブルカーソルが視線入力インタフェースにおいてどのような挙動をするのか確認するため,マウスのバブルカーソルと視線のポイントカーソル,そして視線のバブルカーソルに対してポインティングタスクを行った.その結果,視線カーソルをバブルカーソルに変更したものはポイントカーソルよりもつねに高速に動作したうえ,ユーザビリティ評価指標もポイントカーソルよりも有意に高かった.したがって視線カーソルにバブルカーソルを用いる提案手法はポインティングを容易に,かつ高速にするうえで有効な手法だといえる., Selecting a small target with an eye-gaze interface is difficult. Redesigning interface and/or increasing operation time are required for making eye-gaze interface easy to use. In this paper, we present a method of using an idea of bubble cursor, which is a kind of area cursor, for the eye-gaze interface in order to make it easy to select a small target while maintaining operation time and generality of interface design. We performed an experiment to validate our concept by comparing three interfaces, standard bubble cursor technique with a mouse, a standard eye-gaze interface with a point cursor, and the bubble cursor as an area cursor with eye-gaze interface in order to understand how the bubble cursor contributes to eye-gaze input interface. Results indicated that the bubble cursor with the eye-gaze interface always faster than the standard point cursor-based eye-gaze interface, and the usability score was also significantly higher than the standard eye-gaze interface. From those results, the bubble gaze cursor technique is an effective method to make eye-gaze pointing easier and faster.}, pages = {221--232}, title = {Bubble Gaze Cursor:バブルカーソル法の視線操作への適用}, volume = {61}, year = {2020} }