@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00203036, author = {小菅, 李音 and 高木, 正則 and 市川, 尚 and Rio, Kosuga and Masanori, Takagi and Hisashi, Ichikawa}, issue = {19}, month = {Feb}, note = {著者らの大学では,数学リメディアル科目を反転授業形式で行っている.この科目では,授業の最初に著者らが開発したチャットボットを利用し,予習で利用した e ラーニング教材や予習の学習内容について,学生自身が理解の足りていないと考えている箇所を対話形式で回答させている.しかし,これまでの実践では,理解不足箇所の抽出が不十分であることや,理解不足箇所についての学習支援が不十分であった.そこで,本研究では,反転授業における学生の理解度の向上を目的とし,チャットボットを利用した数学のつまずき箇所の理解を支援する学習支援システムを開発した.2019 年度後期に本学で実施された反転授業形式の数学リメディアル科目で本システムを使用した結果,本システムにより,学習者の理解不足箇所に応じた学習支援を素早く行うことが可能となり,学生の理解度を深めることに繋がることが示唆された., Our university offer mathematics remedial courses by flipped classes. A chatbot developed by the authors is used at the beginning of the class in this course. We asked students to respond interactively to the learning contents that they did not understand enough in e-learning materials used in the preparation lessons by using the chatbot. However, the extraction of stumbling points and learning support for those was insufficient. In this study, we developed a learning support system that uses chatbot in order to improve students understanding in flipped classrooms. As a result of using this system in the courses in the second semester of 2019, we showed the system enabled a teacher, teaching assistants, and student assistants to quickly provide learning support based on their response to it, and it is suggested that it would lead to deepening students understanding.}, title = {チャットボットを利用した数学のつまずき箇所の理解を支援する学習支援システムの開発と評価}, year = {2020} }