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  1. 論文誌(トランザクション)
  2. データベース(TOD)[電子情報通信学会データ工学研究専門委員会共同編集]
  3. Vol.13
  4. No.1

説明性向上のためのユーザレビューを用いた観光スポットの対応付け手法

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/202953
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/202953
474e0dc8-58ca-4d83-9257-bc290b7f9536
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TOD1301002.pdf IPSJ-TOD1301002.pdf (980.6 kB)
Copyright (c) 2020 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2020-01-27
タイトル
タイトル 説明性向上のためのユーザレビューを用いた観光スポットの対応付け手法
タイトル
言語 en
タイトル An Association Method of Tourist Spots Using User Reviews for Advancing Explainability
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [テクニカルノート] 観光スポット,理解支援,ユーザレビュー,分散表現
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
工学院大学
著者所属
工学院大学
著者所属(英)
en
Kogakuin University
著者所属(英)
en
Kogakuin University
著者名 潘, 健太

× 潘, 健太

潘, 健太

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北山, 大輔

× 北山, 大輔

北山, 大輔

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著者名(英) Kenta, Han

× Kenta, Han

en Kenta, Han

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Daisuke, Kitayama

× Daisuke, Kitayama

en Daisuke, Kitayama

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 近年,ユーザはWeb上の観光情報を活用して旅行計画を立てることが多くなっている.しかし,旅行は未訪問スポットに行くことが多いため,観光情報を適切に入手することは困難である.そこで,ユーザの未知なスポットに対する理解を支援するために,訪問したことがある観光スポットの特徴を用いて,未訪問エリアの観光スポットを説明する方法を提案する.本研究では,まず,観光スポットのユーザレビューを用いて特徴ベクトルを作成する.次に,ユーザにとっての観光スポットの位置付けを抽出するために,あるスポットに対し,すでに訪れたスポットと比較した相対的特徴ベクトルを算出する.最後に,相対的特徴ベクトル間の類似度に基づいて既訪問スポットと未訪問スポットを対応付けし,その対応関係を説明するための特徴語を抽出する.また,プロトタイプシステムを構築し,既訪問スポットによる未訪問スポットの説明性の効果を評価する実験を行う.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Most tourists resort to available information online when planning for leisure travel; however, this recourse often becomes problematic and misleading as tourist of the information may be directed to unfamiliar areas. On this regard, we proposed a method of explaining unfamiliar spots through the familiar features of spots they have visited. In this paper, at first, we generated the feature vector using user reviews of the tourist spot. Next, we used the relative feature vector compared with already visited spots to extract the role of the tourist spot for the user. Finally, we associated the visited spot with the unfamiliar spot by the similarity of the relative feature vector, and further extracted keywords that explain the relation. Furthermore, we developed a prototype of the system and evaluated the effect of the explanatory information between the familiar and unfamiliar spots.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11464847
書誌情報 情報処理学会論文誌データベース(TOD)

巻 13, 号 1, p. 1-7, 発行日 2020-01-27
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7799
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-19 20:43:16.349647
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