Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2020-01-15 |
タイトル |
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タイトル |
消費者行動モデルに基づく商業地域コミュニティにおけるポイント付与効果の分析 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Analysis of Point Granting Effect in Commercial Community Based on Consumer Behavior Model |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[一般論文] ポイント付与手法,商業地域コミュニティ,消費者行動モデル,多項ロジットモデル,シミュレーション |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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早稲田大学創造理工学研究科 |
著者所属 |
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東邦大学理学部情報科学科 |
著者所属 |
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早稲田大学創造理工学研究科 |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Creative Science and Engineering, Waseda University |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Science, Department of Information Science, Toho University |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Creative Science and Engineering, Waseda University |
著者名 |
家入, 祐也
中島, 悠
菱山, 玲子
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著者名(英) |
Yuya, Ieiri
Yuu, Nakajima
Reiko, Hishiyama
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
ポイント制度の形態としては,各店舗が独自のポイントを用いる形態のほか,商業地域コミュニティに属するすべての店舗で共通のポイントを利用する形態も存在する.後者の形態による取り組みは,魅力があるものの知られていないような店舗を存続させるうえで重要な役割を果たす.このようなポイント制度を有効に活用するためには,商業地域コミュニティにおいて消費者はどのような行動をするか,を予測することが重要となる.しかし,周囲の店舗がどのようにポイントを付与しているかによって,ポイント付与による効果は大いに変化しうるため,その予測は難しい.そこで本研究では,各店舗に付与したポイント数を考慮した消費者行動モデルを提案する.そして,本モデルを用いたシミュレーションによって,先のような商業地域コミュニティにおける消費者行動を予測する.さらに,シミュレーションによる予測値を実社会で収集した実データと比較することで,提案モデルの妥当性について検証するとともに,ポイント付与手法の違いによって生じる消費者行動への影響について分析する.その結果として,提案モデルは,ポイント付与制度を適用しない場合と値引き額に基づいたポイント付与制度を適用する場合において妥当であることを示すことができた.さらに,値引き額に基づいたポイント付与制度を適用する場合,消費者は店舗利用に際して金銭的コストや時間的コストがかからない店舗へ訪問する可能性があることが推測できた. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
As a form of point system, in addition to a form in which each store uses its own point system, there is also a form in which all stores belonging to the commercial community use the same point system. And the latter form has a a very important role in keeping stores that are attractive but unknown to everyone. Furthermore, in order to make effective use of such a point system, it is very important to predict the consumer behavior in such commercial community. So in our study, we propose the consumer behavior model considering points. And we simulate how consumers act in the commercial community introduced point system. Also we especially focus on the point granting method, and clarify how the difference among the point granting methods affects consumer behavior. Furthermore, by comparing the simulation value and the real data collected in the real world, we verify the validity of the proposed model. And also, we analyzed the influence of the difference of the point granting method by comparing the simulation results. As a result, we revealed that our proposed consumer behavior model is useful in the commercial community introduced point system based on the discount amount. And in the commercial community introduced point system based on the discount rate, it is confirmed that there is a tendency to visit stores that do not cost money or time. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 61,
号 1,
p. 123-133,
発行日 2020-01-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |