@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00201302,
 author = {小林, 英仁 and 松井, 俊浩 and Hidehito, Kobayashi and Toshihiro, Matsui},
 book = {コンピュータセキュリティシンポジウム2019論文集},
 month = {Oct},
 note = {将来の自動運航船がセキュリティ上の脅威にさらされても安全に運航するためのゾーン型の自動操船システムアーキテクチャを提案する.外洋船の自動運航では,サイバーセキュリティの脅威にもさらされることから,目的地までの効率的な大域航路の計画のような上位タスクよりも悪天候回避,衝突回避,座礁回避,遠隔制御の実行,機関やリソースの保護,安全な接岸,安全な停船のような安全システムを強く保護する必要がある.これらは,多数のセンサーと情報系,ソフトウェアをネットワークするが,安全システムは階層的に組み立てられるべきであることから,これらの情報系もゾーニングによって分離して安全を確保する必要がある.本稿では,これらの自動運航船の機能要求・安全要求を分析し,その実現に適したゾーニングアーキテクチャを提案する., This paper proposes a zone-type automated ship maneuvering system architecture for safe operation even if future automatic ships are exposed to security threats. Since ocean-going vessels are also exposed to cybersecurity threats, they avoid bad weather, avoid collisions, avoid grounding, perform remote control, and perform higher-level tasks such as efficient global route planning to the destination. Safety systems such as engine and resource protection, safe berthing, and safe berths need to be strongly protected. These network many sensors, information systems, and software, but safety systems should be assembled hierarchically, so these information systems must also be separated and secured by zoning. In this paper, we analyze the functional requirements and safety requirements of these automatically operated ships and propose a zoning architecture suitable for the realization.},
 pages = {63--68},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {自動運航船のセキュリティシステムアーキテクチャ},
 volume = {2019},
 year = {2019}
}