@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00200689, author = {渡邊, 栄治 and 尾関, 孝史 and 小濱, 剛 and 浜野, 裕希 and 吉田, 賢史 and Eiji, Watanabe and Takashi, Ozeki and Takeshi, Kohama and Yuki, Hamano and Kenji, Yoshida}, issue = {1}, month = {Nov}, note = {筆者等は,板書を伴う講義を対象として,画像処理により検出した講師および受講者の顔領域の大きさを動作に対する特徴量として定義し,両者の動作における相互作用のモデリング手法について検討した.しかしながら,講師の板書動作において手の動きにも着目する必要があり,また,受講者の顔の向きについても精度良く検出する必要がある.本報告では,(i) Open Pose により検出した講師および受講者の部位に基づいた動作の検出手法,(ii) 講師および受講者の動作における相互作用のモデリング手法,(iii) 相互作用に対する分析結果について述べる., The authors have already reported as follows; (i) the detection of the facial region using a simple image processing method, (ii) a modeling method for the interaction between the behaviors based on the size of the face region of the lecturer and the student in lectures using blackboards. However, we have to consider the detail movements of body parts (eyes, hands and so on) of the lecturer and the student. In this report, we discuss the followings; (i) the detection of behaviors based on the body parts detected by OpenPose, (ii) a modeling method of the interaction between behaviors of the lecturer and the student, (iii) analysis results for lectures.}, title = {講義における講師と受講者の相互作用の分析(第4報)}, year = {2019} }