@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00200675, author = {横窪, 安奈 and 加藤, 祐二 and 薬師神, 玲子 and 椎尾, 一郎 and Anna, Yokokubo and Yuji, Kato and Reiko, Yakushijin and Itiro, Siio}, issue = {11}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Nov}, note = {本研究では,3D-CG空間でいけばなを練習するシステムTracKenzanを提案する.本システムのユーザは,トラックパッドとタッチペンをそれぞれ剣山と花軸に見立てて操作し,3D-CG内でCGの花をいける.これにより生花を用意する必要なく繰り返しいけばなを練習できる.TracKenzanのユーザビリティならびにいけばな練習に対する効果を検証するために,いけばな初心者に対し,TracKenzanの有無による二要因被験者間比較を行った.その結果,TracKenzanのユーザビリティ検証においては,操作方法が直感的で,学習コストが低いことが明らかになった.また,TracKenzanを用いたいけばな体験では,いけばなへの興味が促進したこと,ならびに,作品への満足感や楽しさを提供したことから,TracKenzanは実世界のいけばなとほぼ同じ体験を提供可能であることが確認できた., We propose “TracKenzan,” a training system for Ikebana (Japanese flower arrangement) in a 3D computer graphics space using a trackpad and a stylus pen. Ikebana includes a Kenzan, a flat metal base with hundreds of upward-pointing pins to hold flowers and branches in place. In the proposed system, a trackpad represents the Kenzan, and a stylus pen equipped with a 3D tracker resembles each flower stem. The users build the flower arrangement by selecting virtual flowers with adjustable length, whose position and orientation correspond to those of the pen, and then place the flowers by pressing the desired position on the trackpad. By using the trackpad and pen resembling the Kenzan and flower, respectively, TracKenzan provides an intuitive and straightforward interface for users to practice Ikebana. This paper describes the implementation of the system, its evaluation tests on actual users, and discusses future uses of the TracKenzan. They verified the system usability and capabilities as a learning tool for Ikebana.}, pages = {2006--2018}, title = {TracKenzan:トラックパッドとタッチペンを用いたいけばな練習システムの提案と評価}, volume = {60}, year = {2019} }