@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:02004232, author = {堀,真寿美 and 牧村,旭展 and 津田,侑 and 小野,成志 and Masumi Hori and Akinobu Makimura and Yu Tsuda and Seishi Ono}, issue = {5}, month = {Sep}, note = {本研究では,初等中等教育の現役教員および教員志望者を対象とした生涯学習プラットフォーム「OZONE-EDU」の構築にあたり,「Orthros」の認証機能を活用した事例を報告する。OZONE-EDUを開発する過程で,利用者認証の方法が課題となった。OZONE-EDUは,オープンなオンライン教育システムであるため,教員や教員志望者など多様な利用者がアクセスする。そのため,利用者管理を信頼性の高い方法で行う必要がある。この課題に対し,Orthrosの認証プロキシサービスを活用することとした。Orthrosは,国立情報学研究所(NII)が提供する認証プロキシサービスであり,学認フェデレーションに未参加の利用者に対して,学認対応サービスへのアクセス手段を提供している。Orthrosと学認を組み合わせることにより,大学が提供するオンライン教育サービスにOZONE-EDUの利用者がアクセスできる仕組みを構築した。この取り組みは,高等教育・研究機関に所属しない人々にも統一的な認証基盤を提供するものであり,Orthrosと学認の将来的な応用可能性の広がりを示すものである。, We utilized “Orthros”, an authentication proxy service provided by the National Institute of Informatics (NII), to develop OZONE-EDU, a lifelong learning platform for current and prospective elementary and secondary school teachers. Orthros provides access to GakuNin-compatible services for users who are not members of the GakuNin Federation. During the development of OZONE-EDU, a challenge with user authentication arose. Since OZONE-EDU is an open online education system, a diverse range of users, including teachers and aspiring teachers, access it. We needed a reliable way to manage these users. To address this issue, we decided to combine Orthros and GakuNin to establish a mechanism that enables OZONEEDU users to access online education services provided by universities. This initiative provides a unified authentication infrastructure for individuals not affiliated with higher education or research institutions, demonstrating the potential for future applications of Orthros and GakuNin.}, title = {Orthrosと学認認証を統合した教員生涯学習プラットフォーム「OZONE-EDU」}, year = {2025} }