@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00200379, author = {林, 浩一 and 山口, 琢 and 大場, みち子 and Koichi, Hayashi and Taku, Yamaguchi and Michiko, Oba}, issue = {21}, month = {Nov}, note = {ロジカルシンキングの手法の一つである,ロジックツリーを組み立てる演習において,研究の目的と手段の関係を正しく捉えられない誤答が高い頻度で生じることが,2017 年度に実施した授業において見出された.その後,要因の分析と理解度の改善を続け,2018 年度には Google フォーム,2019 年度にはジグソー ・テキストをトラッカーとして用いたアクティブ ・ラーニングの授業を行った.ジグソー ・テキストは執筆プロセス分析のために開発されたシステムで,生徒の解答だけでなく,解答に至った操作過程のログを取得し分析することができる.これまで,3 年間の試行錯誤を通じて,学生の正答率の改善を試みてきたが,本報告は,蓄積された解答と操作ログのデータから誤答発生の主要因を分析し,今後の改善に向けた指針を議論する., In a logical thinking class conducted in 2017, we found that students frequently fail to define relationship between research purposes and means, when they do exercises to structure a logic tree, which is a typical tools of logical thinking. Since then, in order to analyze the cause and improve understanding of students, we have conducted classes using Google Forms in 2018 and Jigsaw Texts in 2019 as trackers. Jigsaw Text is a system developed for writing process analysis, and it can record operation sequences for solving an exercise in addition to the answer of the exercise. For the past three years, we have tried to improve the correct answer rate of students through trial and error approaches. This report analyzes the main causes of incorrect answers from accumulated operation process data, and discusses measures for future improvements.}, title = {ロジカルシンキングにおける目的と手段が反転する誤答発生の過程分析}, year = {2019} }