@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:02000932, author = {秋本,啓志 and 及川,靖広 and 菅野,由弘}, issue = {16}, month = {Feb}, note = {「歌は世につれ,世は歌につれ」は音楽と社会情勢が相互に影響し合う様を示す.従来は旋律・テンポなど個別要素と社会背景の関係が検証されてきたが,楽曲の包括的研究は乏しかった.そこで本研究では,日英ヒットチャート楽曲(1970~2019年)を対象に,歌詞に含まれる感情を自然言語処理で解析し,従来の旋律や音価の解析結果と比較した.さらに「other times,other manners」が示唆する英国の社会観にも着目し,両国間での相関を調べた.その結果,日本では社会・政治的不安,英国では経済的不安が音楽トレンドに強く反映される傾向が見られ,音楽が社会経済状況を映す文化的バロメーターとなり得ることが示唆された., “Songs change with the times, and the times change with songs” symbolizes how music and society influence each other. Previous work mainly examined individual elements (melody, tempo) against socioeconomic factors, overlooking lyrical sentiment. Here, we use natural language processing to analyze lyrics from UK and Japanese hit charts (1970-2019) and compare these findings with prior melody/note-value analyses. Drawing on the British phrase “other times, other manners,” we also investigate country-specific differences. Our results indicate Japanese music trends respond strongly to socio-political anxieties, whereas British trends align more with economic instabilities, suggesting music as a cultural barometer of societal conditions.}, title = {日英のヒットチャートはどのように世情を映すか?楽曲指標と社会・経済指標の関連性から見る傾向の違い}, year = {2025} }