@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:02000700,
 author = {田中,明弥 and 野林,大起 and 塚本,和也 and 池永,全志 and 関川,柊 and Meiya Tanaka and Daiki Nobayashi and Kazuya Tsukamoto and Takeshi Ikenaga and Shu Sekigawa},
 issue = {14},
 month = {Feb},
 note = {フローティングサイバーフィジカルシステム(F-CPS)は,発生場所や時間に依存する時空間データ(STD)とそれを処理する機能(アプリケーション)を特定の地域内に滞留させることが可能である.F-CPSにおける機能は,MECサーバに収集されたSTDをユーザの要求に応じて分析することで生成され,ユーザの持つ多種多様なデバイスエッジにおいて実行される.先行研究では,小型で可搬性のある機能及び実行基盤としてWebAssembly (Wasm)の活用を提案している.機能及びユーザを管理するMECサーバと,Wasmによるセキュアなアプリケーションを実行可能な不特定多数のデバイスエッジから構成されるF-CPSは,連合学習との親和性が期待される.そこで本稿では,Wasmを活用した連合学習アプリケーションを作成し,構築したF-CPS上で実機検証することで,F-CPSの連合学習基盤としての有用性を評価する., As a region-specific Cyber Physical System (CPS), we have proposed Floating-CPS (F-CPS) that retains spatio-temporal data (STD) and the functions (applications) within the specific area. In F-CPS, the functions are generated based on the collected STD and user requests within the area, and they are executed on the diverse user devices. Previous studies has shown that WebAssembly (Wasm) is a suitable application execution platform for F-CPS due to its lightweight and portable features. Therefore, we propose the utilization of the F-CPS platform, characterized by a decentralized architecture and security provided by Wasm, for federated learning. In this study, we evaluate the feasibility of the F-CPS platform for federated learning using Wasm applications in an actual environment.},
 title = {連合学習アプリケーションによるWebAssemblyを活用したフローティングサイバーフィジカルシステムの実証評価},
 year = {2025}
}