@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00020005,
author = {柳沢, 豊 and 塚本, 昌彦 and 西尾, 章治郎 and Yutaka, Yanagisawa and Masahiko, Tsukamoto and Shojiro, Nishio},
issue = {64(1997-DBS-113)},
month = {Jul},
note = {コンピュータ上でのアニメーションを作成するシステムは,計算機を用いた教育やプレゼンテーションなどの目的で広く利用されつつある.このような中で筆者らは,アニメーションのシナリオを知識ベースを用いて管理し,自然言語風のシナリオ記述から知識ベースの推論機構を用いてスケジュールを作成することのできるアニメーション開発システムの開発を行なってきた.本研究ではこのシステムをさらに拡張し,知識ベース内でシナリオから作成されたスケジュールを,グラフィカルユーザインタフェースシステムを用いて可視化することで,アニメーションを自由に編集することのできるエディタの設計と実装を行なった.これを用いることにより,開発者はアニメーションのシナリオを視覚的に把握し,直観的な操作でアニメーションの編集を行うことが可能となった., In recent years, computer animation systems are used for many purposes such as computer aided instruction (CAI) and presentation. For these purposes, in our previous paper, we have proposed an animation development system where scenarios are described separately from programs and managed in a knowledge-base system. In this paper, extending this system and using the techniques that we will propose for knowledge-base visualization, we will design and implement an animation editor for modifying animations through graphical user interface systems. The developed system enables users to handle easily schedule data for an animation. Moreover, users can modify an animation flexibly and directly using graphical user interface systems.},
title = {知識ベースの可視化機構を利用したアニメーションエディタの設計と実装},
year = {1997}
}