Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2019-10-31 |
タイトル |
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タイトル |
モーションセンサを用いた指文字学習支援アプリケーションの機能向上 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
A Study on Advanced Learning Support Application of Fingerspelling using Motion Sensor |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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愛知工業大学情報科学部 |
著者所属 |
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愛知工業大学情報科学部 |
著者所属 |
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愛知工業大学情報科学部 |
著者所属 |
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愛知工業大学情報科学部 |
著者所属 |
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愛知工業大学情報科学部 |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Information Science, Aichi Institute of Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Information Science, Aichi Institute of Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Information Science, Aichi Institute of Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Information Science, Aichi Institute of Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Information Science, Aichi Institute of Technology |
著者名 |
森本, 正志
川除, 慎吾
加藤, 雅弥
田端, 壱成
加藤, 秀康
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著者名(英) |
Masashi, Morimoto
Shingo, Kawayoke
Masaya, Kato
Kazunari, Tabata
Hideyasu, Kato
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
手話の普及促進は,聴覚障害者との豊かなコミュニケーションのために重要である.指文字は手話単語にない語彙を表現できるとともに,学習に取り組みやすい.しかし,その立体的な形の正しさを自身で確認することが難しく,学習効率が悪い.本研究ではモーションセンサを用い,簡単 ・効率的な指文字学習を支援するアプリケーションの開発を行なっている.本稿ではその機能向上に関する提案を行う.利用者が模倣する指文字は,モーションセンサで 3 次元情報を取得されカテゴリ分類に基づく指文字認識が行われる.この認識対象を,動きを伴わない静止指文字 41 種類および動きを伴う動的指文字 35 種類に拡張した.また,指文字の理解度テストをゲームとして実施することで繰り返し学習への動機づけを提供するゲームモード 2 種類を作成した.提案指文字認識手法の性能評価と各ゲームモードへの利用アンケート調査を実施し,その有効性および課題を明らかにした. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
The promotion of sign language is important for the communication with hearing-impaired people. Fingerspelling can express vocabularies outside sign language words, is easy to learn, but is difficult to grasp the 3D shape correctness. This paper proposes improvements of previously developed application with a motion sensor for easy and effective learning of fingerspelling. The 3D shape of users' hand and fingers is measured by the sensor and recognized as a finger alphabet based on category classification. 41 static finger alphabets with no motion and 35 moving ones are recognized by improved recognition methods. The shape is displayed and compared with the correct finger alphabet as 3D CGs together with the recognition result. Gamificational two functions to test users' fingerspelling proficiency are also proposed for the better motivation of repetitive learning. The performance experiments of the recognition method and questionnaire survey to each function showed the effectiveness and challenges of the proposed methods. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11131797 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM)
巻 2019-CVIM-219,
号 16,
p. 1-8,
発行日 2019-10-31
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8701 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |