@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00199720, author = {大社, 綾乃 and 大滝, 啓介 and 小出, 智士 and 西, 智樹 and Ayano, Okoso and Keisuke, Otaki and Satoshi, Koide and Tomoki, Nishi}, issue = {10}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Oct}, note = {都市化にともなう渋滞や環境汚染などの問題を解決するため,ライドシェアや相乗りによる移動の効率化が注目されている.配車サービスにおける相乗りを実現するためには,膨大な計算量をともなう顧客と車両の割当ておよび経路生成が必要である.従来研究により顧客と車両の割当てを効率良く行うアルゴリズムが提案されている.また,将来需要の予測モデルをもとに生成した架空の顧客を同時に扱うことで将来需要を考慮することもできるが,車両の総移動距離が大幅に増えるという問題がある.そこで本稿では,架空の顧客を扱うのではなく,実在する顧客のみを車両に割り当てた後,将来需要を考慮した経路を生成する手法を提案する.タクシーの実データを用いた数値実験の結果,提案手法は車両の移動距離をほとんど増加させずに,乗車できない顧客数を減らすことができた., Ridesharing services are promising to realize convenient transportaion. To find optimal vehicle-assignments and their routes is intractable in real city-wide services. Previous work has been developed the algorithm that finds them using possible combinations between customer requests and service vehicles. The approach can also consider future demand using dummy requests sampled with a prediction model in addition to current requests. However, vehicles using the method need to travel a longer distance due to the dummy requests. In this paper, we develop the method to find the detour routes with high-future demand, which satisfy the current requests, instead of using the dummy requests. We demonstrated that our method could reduce the rejection rate of the requests with little additional travels using a real-world taxi trip dataset.}, pages = {1653--1661}, title = {相乗りのための将来需要を考慮した経路最適化}, volume = {60}, year = {2019} }