@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00199685,
 author = {美馬, のゆり and Noyuri, Mima},
 issue = {3},
 journal = {情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)},
 month = {Oct},
 note = {日本では人生100年時代といわれ,生涯学び続ける時代が到来した.学校教育から,職場での研修,地域活動や生涯学習施設,家庭まで,学習の場である学校,職場,地域では,学習者の背景は多様性を増してきている.これらの課題の解決において,情報科学・工学からの貢献が期待されている.社会全体に共通の教育にかかわる問題を解決するために,情報科学・工学,教育工学,認知心理学の横断的な観点から,学習方法や学習内容について歴史を振り返る.そこから,これらの分野の研究者が協力し,ラーニングトランスフォーメーションに向けた実現フレームワークを設計するための方向性を示す., Japan's average age is rising up to 100 years old and the era of lifelong learning has come. Learners hail from increasingly diverse backgrounds in school, at work, and in the community at large. It is expected to contribute of computer science to solve the issues. To solve problems common across societies, looking back on the history of learning methods and contents from a critical mix of relevant background: computer science, educational technology, and cognitive psychology. Finally the direction of designing a framework for learning transformation by collaborating of researchers in these fields will be presented.},
 pages = {1--9},
 title = {コンピュータの教育的利用からラーニングトランスフォーメーションへ},
 volume = {5},
 year = {2019}
}