@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00199654,
 author = {小山田, 圭吾 and 市川, 尚 and 高木, 正則 and 富澤, 浩樹 and 阿部, 昭博 and Keigo, Oyamada and Hisashi, Ichikawa and Masanori, Takagi and Hiroki, Tomizawa and Akihiro, Abe},
 issue = {5},
 month = {Sep},
 note = {本学部では e ラーニングによる入学前教育を実施しており,プログラミングの課題も含まれている.本研究では,受講対象者である高校生をチューターと学習者に分け,学習者が作成したプログラムに対して,チューターが確認を行うためのオンライン上の学習環境を構築した.そのシステムは,学習者がビジュアル型言語でプログラムを作成して提出するまでの履歴を記録し,チューターがプログラムや履歴を確認して学習者にフィードバックを行うことを支援する.構築した学習環境を用いて入学前教育で試行した結果,チューターの確認とフィードバックにより,学習者のプログラムの改善が見られた.一方で,履歴を提示することはチューターの役に立っていたが,プログラムの確認やフィードバックには不十分な点が見られるなどの課題が残った.その課題を踏まえ,システムの改善について検討した., Preparatory education through e-learning including programming tasks has been conducted in our faculty. In this study, we divided the high school students who were the participants into tutors and learners, and built an online learning environment for the tutors to check the programs created by the learners. The system records the programming history data until the learner creates and submits the program by a visual programming language, and supports the tutor to check the program and history and provide feedback to the learner. As a result of trial in preparatory education using the constructed learning environment, the student's program was improved by the tutor's confirmation and feedback. Presenting the programming history was useful for tutors, but there were still problems such as insufficient confirmation and feedback to programs. Based on these issues, we examined the improvement of the system.},
 title = {チューターによるプログラミング課題の確認を支援する入学前教育eラーニングにおける学習環境の構築},
 year = {2019}
}