@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00199618, author = {山下, 優樹 and 吉野, 鴻介 and 小松, 麟 and 大知, 正直 and 鈴木, 凱亜 and 中元, 雪絵 and 榊, 剛史 and 浅谷, 公威 and 坂田, 一郎 and Yuki, Yamashita and Kosuke, Yoshino and Rin, Komatsu and Masanao, Ochi and Gaia, Suzuki and Yukie, Nakamoto and Takeshi, Sakaki and Kimitaka, Asatani and Ichiro, Sakata}, issue = {11}, month = {Sep}, note = {近年では,SNS 上でも懸賞が盛んに行われている.本稿では,2019 年 1 月上旬に twitter 上で開催された懸賞キャンペーンの参加者について,参加者の性質とキャンペーンやその主催者に対する態度に関する関係性を分析した.参加者の性質は主にフォロワー数やフォロー数フォロワー数比を採用した.また,ツイート内容から形態素解析によって単語を抽出し,独自の感情極性分析や企画主催者の敬称などによってキャンペーンやその主催者に対する態度を評価した., In this few years, prize contests as advertising on SNS came to be seen. Yusaku Maezawa, the president of ZOZO,inc., held a large-scale prize contests on his private twitter account in January 2019. We analyzed the relationship between participants' characteristics, status and attitudes toward the prize contest. We took the number of follows and followers of the twitter accounts as the status of the participants. We also conducted morphological analysis to extract words from tweets and evaluated the behavior of twitter users who mentioned the prize contest based on our originally designed semantic orientation tool and honorific titles of the sponsor.}, title = {twitterテキストマイニングによる懸賞キャンペーン参加者のセンチメント分析}, year = {2019} }