@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00199503, author = {岩井, 亮太 and 渡邉, 英伸 and 相原, 玲二 and 近堂, 徹 and 西村, 浩二 and Ryota, Iwai and Hidenobu, Watanabe and Reiji, Aibara and Tohru, Kondo and Kouji, Nishimura}, issue = {4}, month = {Sep}, note = {情報セキュリティインシデント発生時には,その影響を最小限に留めるため迅速な対応が求められる.しかし,インシデント対応においては,状況の把握や調査など CSIRT 構成員と利用者とのやり取りが多く含まれるため,対応時間の増加の原因となっている.本研究では,ネットワーク運用のための端末管理情報の事前収集に加え,定期的に行なわれている教育や訓練などのセキュリティ維持活動で収集 ・蓄積される情報の活用と対応状況の可視化によって,対応時間の短縮と確実な進捗管理を支援するインシデント対応進捗管理システムを提案する., When an information security incident occurs, prompt response is required to minimize the impact. However, incident response involves a lot of communication among CSIRT members and users, such as understanding and investigation of the situation, which increase incident response delay. In this paper, we propose an incident response management system which supports the improvement of the delay and reliable progress management by using network management information of PCs and devices, security portfolio collected and accumulated by security maintenance activities such as periodical security education and incident response training. The system also supports visualization of the incident response status.}, title = {セキュリティ維持活動の情報を活用するインシデント対応進捗管理システム}, year = {2019} }