@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00019927,
 author = {石川, 正敏 and 高倉, 弘喜 and 植村, 俊亮 and Masatoshi, Ishikawa and Hiroki, Takakura and Shunsuke, Uemura},
 issue = {57(1998-DBS-116)},
 month = {Jul},
 note = {多数の利用者が同時に参加可能な仮想空間は,利用者の様々な要求を満たすために非常に多くのオブジェクトを表示する.しかし,各利用者にとってこのような仮想空間を理解するのは容易ではない.そこで,利用者が,意図した仮想空間を獲得するための手法が必要である.本稿では,利用者は,仮想空間等の選択と選択したオブジェクトの表示効果を指定する.また,利用者が独自に獲得した仮想空間をそのまま用いた場合,関係する利用者の意思疎通が困難になることがあるため,それぞれの利用者の仮想空間を統合する必要がある.本稿では,利用者は,仮想空間内のオブジェクトを共有する範囲と共有処理を行なうタイミングを決める.さらに,本稿で対象とする仮想空間を管理するためのデータ型について述べる., A virtual space where many users participate consists of a huge number of objects in order to satisfy all user's requirement. As the number of participants increases, some user feels difficulty to understand the contents of the virtual space. New method is, therefore, required to reconstruct user-specific virtual space. This paper proposes the method in which user selects his required objects from virtual space and specifies effects to display the objects. In order to make communication among users, reconstructed virtual spaces should be unified by users. This paper also discusses the unification process where users define its method and then, decide timing of its execution. Data models to manage virtual spaces are presented.},
 title = {利用者ごとの仮想空間の構築と共有},
 year = {1998}
}