@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00199154, author = {村山, 卓弥 and 伊藤, 達明 and 中村, 泰治 and 中村, 幸博 and 島田, 有理子 and 長谷場, 隆之 and 溝口, 雄斗 and 北側, 真由佳 and 伊東, 剛志 and 藤井, 秀夫 and Takuya, Murayama and Tatsuaki, Ito and Taiji, Nakamura and Yukihiro, Nakamura and Yuriko, Shimada and Takayuki, Haseba and Yuto, Mizoguchi and Mayuka, Kitagawa and Takashi, Ito and Hideo, Fujii}, issue = {18}, month = {Sep}, note = {訪日外国人が急増する中,旅客施設における問い合わせ応対業務の一部を代替するため,利用客自身による困り事解決ツールの提供が急務である.そこで,これまで駅から観光地への案内に適用してきたマルチモーダル ・エージェント AI を駅での鉄道利用案内に適用し,駅構内案内サービスを実現した.そして,その有用性を評価するため,鉄道駅にて電車利用に訪れた外国人を対象として評価実験を行った.アンケートを通じて受容性および利便性の観点から評価した結果,肯定的な反応が顕著であり,その有用性を確認した., It is urgent to provide a user's own trouble-solving tool for inbound tourists. There, we proposed the Multimodal Agent-AI, which can handle multiple input means, and developed a station information service. Then, to evaluate the service, we did an experiment for inbound tourists at a station. We confirmed the service's usefulness from the questionnaire for the service users. The results show positive reactions of inbound tourists in terms of acceptability and convenience.}, title = {マルチモーダル・エージェントAIを用いた訪日外国人向け鉄道案内サービスの開発と実証実験}, year = {2019} }