@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00198755, author = {宮澤, 響 and 平賀, 譲 and Hibiki, Miyazawa and Yuzuru, Hiraga}, issue = {6}, month = {Aug}, note = {ポピュラー音楽の多くはAメロ,Bメロ,サビと呼ばれるセクションから構成されている.これらのセクションは,単独でもそれぞれの音楽的特徴によりかなりの程度識別し得ることが分かっているが,どのような要素 (メロディライン,和声/コード,伴奏,歌詞など) によって識別されるのかは明らかでない.そこで,本研究では,未知のポピュラー音楽を対象として,各セクションのメロディラインのみを単独で実験参加者に提示し,どのセクションだと思うかを回答させる心理実験を実施した.その結果,いずれのセクションの正答率もチャンスレベルよりも高く,十分にセクション識別が可能であることが分かった.このことから,メロディラインはセクション識別の重要な要素の一つであると考えられる., Popular music typically consist of sections called verse-A, verse-B, and chorus. These sections can be identified to a certain extent based on their inherent music properties alone. However, what features of the music (melody line, harmony/chord, accompaniment, lyrics, etc.) are dominant in such judgments are still unclear. In this study, we conducted a psychological experiment which tried to identify whether melody line information alone is sufficient for section identification. The participants were presented with melody lines extracted from unknown songs, and were asked to identify whether the segment was from verse-A, verse-B or chorus. The results show that the participants performed above chance level and sections were identified sufficiently, suggesting that melodic information include significant cues for section identification.}, title = {ポピュラー音楽のセクション識別におけるメロディ情報の有効性}, year = {2019} }