@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00198190,
 author = {作田, 一樹 and 中島, 達哉 and 鈴木, 唯司 and 奥田, 滋 and 山根, 俊幸 and 桑畑, 雄大 and 新小田, 剛 and 有馬, 達也 and 中尾, 英明 and 井上, 進 and 小野, 智司 and Kazuki, Sakuta and Tatsuya, Nakashima and Tadashi, Suzuki and Shigeru, Okuda and Toshiyuki, Yamane and Yudai, Kuwahata and Tsuyoshi, Shinkoda and Tatsuya, Arima and Hideaki, Nakao and Susumu, Inoue and Satoshi, Ono},
 issue = {2},
 journal = {情報処理学会論文誌数理モデル化と応用(TOM)},
 month = {Jul},
 note = {本論文では,複写機や印刷機のフィールド保守業務において,新たな施策を導入する際の保守品質の変化を予測する方式を提案する.提案方式は,保守技術者をエージェントとするマルチエージェントシミュレーションにより保守業務を仮想的に実施することで,施策の効果をマクロとミクロの双方の観点で評価することが可能となる.また,顧客に対する保守技術者の割当て等,施策内の定型的な要素については,最適化により自動的に決定する.提案方式を都市部における保守業務に適用し,保守品質指標の相対的な変化を予測できることを確認した.また,副担当制度や短時間勤務等の多様な施策の導入効果の予測に利用できることを確認した., This paper proposes a method for predicting maintenance service quality changes when introducing a new policy into a field maintenance service of copying and printing machines. The proposed method adopts multi-agent simulation where agents initiating maintenance engineers virtually perform the field maintenance service under a given new policy. This allows evaluation of the effect of the policy from both macro and micro viewpoints. In addition, a combinatorial optimization solver in the proposed method determines typical part of the policy, e.g., allocation of engineers to clients, according to the key idea of the given policy. Experiments with the actual maintenance records in service stations located in urban areas showed the prediction precision of the proposed method. This paper also demonstrated that the proposed method asssessed the effectiveness of policies such as introducing sub-engineer in charge and/or shortening of working hours.},
 pages = {44--58},
 title = {フィールド保守業務における人的資源割当施策の立案支援},
 volume = {12},
 year = {2019}
}