@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00197772,
 author = {名畑, 豪祐 and 岩崎, 慶 and Kosuke, Nabata and Kei, Iwasaki},
 issue = {6},
 journal = {情報処理学会論文誌},
 month = {Jun},
 note = {本研究では,多光源レンダリング法における可視関数を確率的に評価することで,写実的な画像を効率的に生成する手法を提案する.多光源レンダリング法では,輝度の計算点に入射する直接光,間接光を仮想的な点光源(Virtual Point Light,VPL)からの寄与で近似する.VPLから輝度の計算点への寄与を計算するには,VPLと計算点間の可視関数を評価する必要があるが,可視関数の評価は非常に高負荷であるため,可視関数の評価が大きなボトルネックとなる.提案法では,ある確率で可視関数の評価を省略することで,高速に写実的な画像を生成する.ただし,可視関数を確率的に評価することにより,可視関数が新たな分散の要因となり,可視関数の省略確率を大きくするほど分散が増加する.そこで,増加する分散と画像生成時間の関係を考慮し,画像生成の効率を最大にする確率を導出する.提案法により,正確に可視関数を評価した場合と比較して,同時間レンダリングにおいて,より分散の小さい画像を生成することができる., In this paper, we propose an efficient probabilistic visibility evaluation method for many-light rendering. In many-light rendering, direct and indirect illumination is approximated by using many virtual point lights (VPLs). The computation of the reflected radiance using a VPL requires a computationally expensive visibility evaluation, which is the bottleneck for efficient rendering. Our method evaluates the visibility function with a certain probability, and skips the evaluation otherwise. Our probabilistic approach can reduce the number of computationally expensive visibility tests, but this yields additional variance due to the probabilistic approach. To solve this problem, we calculate the probability that is optimized for the trade-off between the computational efficiency and the additional variance. In equal-time rendering, our method can render less noise images than the previous methods with exact visibility evaluations.},
 pages = {1238--1246},
 title = {多光源レンダリング法のための画像生成の効率を考慮した可視関数の確率的評価},
 volume = {60},
 year = {2019}
}