@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00195514, author = {薄羽, 大樹 and 山中, 祥太 and 宮下, 芳明 and Hiroki, Usuba and Shota, Yamanaka and Homei, Miyashita}, issue = {4}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Apr}, note = {GUI(Graphical User Interface)上では,ターゲットが持つMotor WidthとVisual Widthが異なる状況が存在する.たとえば,ナビゲーションバーのアイテムをクリックするとき,ユーザはアイテム中のテキスト(Visual Width)をMotor Widthだと信じ,カーソルを操作する.しかし,カーソルがアイテムの周辺に到達すると,アイテムの背景のハイライトやカーソルの形状変化によって,初めてMotor WidthがVisual Widthよりも大きかったとユーザは知覚する.このような状況下では,ユーザの反応が遅れたり,ターゲット内でカーソルを余分に動かしてしまう可能性がある.本研究では,Motor WidthとVisual Widthの差の影響を調査するために3つの実験を行った.その結果,ユーザはMotor Widthを元にポインティングの動作を決めていることが明らかになった.また,Motor WidthとVisual Widthに差がある状況下では,ユーザの反応が遅れることが分かった., In GUIs (graphical user interfaces), there is a difference between the motor and visual target widths. For example, when users click an item in a navigation bar, they move a cursor while believing that the text length (the visual width) means the motor width. However, when the cursor hovers over the item, the item is highlighted or the cursor shape changes, and then the users understand that the actual motor width is larger than the visual width. The difference delays users' reaction and has them move a cursor unnecessarily. In this study, we conducted three experiments to investigated the effect of the difference between the motor and visual widths. Experimental results showed that users aim at the motor width. In addition, we found that users' reaction delays when there is the difference.}, pages = {1184--1199}, title = {Motor WidthとVisual Widthが異なる状況下でのポインティング性能}, volume = {60}, year = {2019} }