Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2019-04-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
グループディスカッション支援のための振動によるフィードバックの提示 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Supporting Group Discussions Using Vibrotactile Feedback |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[一般論文] CSCW,振動フィードバック,ディスカッション支援,対面インタラクション,フィールド実験,ブレインストーミング |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
東京都市大学 |
著者所属 |
|
|
|
株式会社イトーキ |
著者所属 |
|
|
|
株式会社イトーキ |
著者所属 |
|
|
|
株式会社イトーキ |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo City University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Itoki Co., Ltd. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Itoki Co., Ltd. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Itoki Co., Ltd. |
著者名 |
市野, 順子
八木, 佳子
西野, 哲生
小澤, 照
|
著者名(英) |
Junko, Ichino
Yoshiko, Yagi
Tetsuo, Nishino
Teru, Ozawa
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本稿では,グループディスカッションを支援するために提示するフィードバックの,モダリティと提示対象者の要因が,グループメンバのコンピュータに対する反応に与える影響を検討する.我々は,企業の実際のブレインストーミングをフィールドとした実験を行い,4つのフィードバック条件――3つは触覚モダリティ(椅子の振動)を使用し,1つは視覚モダリティ(スポットライトの点滅)――を比較した.触覚モダリティを使用した3つのフィードバック条件は,フィードバックの提示対象者が異なる:(1) 参加が期待されるメンバ(潜在的話者)にのみ提示,(2) 現在発言中のメンバ(現行話者)にのみ提示,(3) 全メンバに提示.実験の結果,モダリティの要因に関しては,触覚は視覚よりも,議論への集中を妨げない程度ではあるが議論からメンバの注意を逸らし,フィードバック提示直後のターンテイキングを促した.提示対象者の要因に関しては,全メンバあるいは現行話者に提示する方が,潜在的話者に提示するよりも,ターンテイキングを促した.その一方で,潜在的話者に提示する方が,現行話者に提示するよりも,メンバは,システムの意図がわかりやすく,快適だと感じた. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
We present a study that investigates how group members modify their responses to computers depending on the modality used to provide feedback and who among group members receive feedback in group discussion support systems. We conducted field experiments at brainstorming sessions at a company and compared four feedback conditions: three using the vibrotactile modality (vibration of a chair) and one using the visual modality (on/off of a spotlight). Three feedback conditions using the vibrotactile modality differ in who among group members receive feedback: (1) a member whom other members would like to hear speak, or a member who is willing to speak in front of other members (potential speaker), (2) a member who is currently speaking (current speaker), and (3) all members. Regarding the feedback modality, our results show that although the vibrotactile modality distracted more members than the visual modality, and encouraged active turn-taking. Regarding who receives feedback, our results show that providing feedback to all members or to the current speaker encouraged more active turn-taking than providing feedback to the potential speaker, and members felt that it was easier to understand the intent of the system and felt comfortable when feedback was provided to the potential speaker rather than to the current speaker. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 60,
号 4,
p. 1171-1183,
発行日 2019-04-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |