@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00194737, author = {百合野, 光哉 and 田坂, 駿 and 青木, 正和 and 土肥, 毅大 and 村井, 繁夫 and 袖, 美樹子 and Koya, Yurino and Syun, Tasaka and Masakazu, Aoki and Takehiro, Dohi and Shigeo, Murai and Mikiko, Sode Tanaka}, issue = {19}, month = {Feb}, note = {2020 年から小学校でのプログラミング教育が必修化される.野々市市 PTA 連合会では,保護者のプログラミング教育に関する認知度を上げる目的で,小学生向けにプログラミング教育を行うこととした.金沢工業大学,国際高等専門学校では,野々市市 PTA 連合会の依頼により野々市市内の全小学校のプログラミング教育を希望する小学生を対象にプログラミング教育を行った.株式会社アイ ・ オー ・ データ機器に機材協力を頂き,金沢工業大学,国立高等専門学校の学生が講師を行う形式でのプログラミング教育である.4 校はバザー会場で希望者を集めて,1 校は授業の 2 コマでプログラミング教育を行った.使用したプログラミング学習環境は Scratch で,ゲームを作成しながらプログラミングの基本となる構文を学ぶ形式で,プログラミングを楽しく自ら学びたいと感じることを目標に教育を行った.本稿では活動内容と成果を発表する., In Japan, the programming education at primary school will be start from 2020. Nonoichi City PTA federation decided to provide programming education for elementary school students with the aim of raising awareness about parenting programming education. Students of Kanazawa Institute of Technology and International College of Technology taught the programming to elementary school students in Nonoichi City with the request of Nonoichi City PTA association. I-O DATA DEVICE, INC. provides the education equipment. The learning environment of the programming language used was Scratch, educating with the aim of being able to feel programming fun and want to learn by themselves, in a form to learn syntax which is the basis of programming while creating a game. In this paper we present the contents of programming education, the programming education activities and the consideration of results.}, title = {地域連携による小学生へのプログラミング教育の一例}, year = {2019} }