Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2019-02-09 |
タイトル |
|
|
タイトル |
小学校プログラミング教育の学習指導案の作成と教育的効果の評価-Programming Of the Kids By the Kids For the Kids.- |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Creating Lesson Plan for Programming Education in Elementary School, and Evaluation of Educational Effect. |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学生セッション(2) |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学附属国際中等教育 |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学附属国際中等教育 |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学附属国際中等教育 |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学附属国際中等教育 |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学附属国際中等教育 |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学附属国際中等教育 |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学附属国際中等教育 |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学附属国際中等教育 |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学附属国際中等教育 |
著者所属 |
|
|
|
関西学院大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Gakugei University International Secondary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Gakugei University International Secondary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Gakugei University International Secondary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Gakugei University International Secondary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Gakugei University International Secondary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Gakugei University International Secondary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Gakugei University International Secondary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Gakugei University International Secondary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Gakugei University International Secondary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kwansei University |
著者名 |
崔, 仁珠
上倉, 隼
佐藤, 連
高塚, 穂佳
保土田, 雪成
松延, 奈美
森田, 昌樹
杉本, 紀子
中村, 文宣
吉田, 典弘
|
著者名(英) |
Injoo, Choi
Hayato, Kamikura
Ren, Sato
Honoka, Takatsuka
Yukinari, Hotoda
Nami, Matsunobu
Masaki, Morita
Noriko, Sugimoto
Fuminori, Nakamura
Norihiro, Yoshida
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
第 4 次産業革命への移行が進む現在,世界各国でプログラミング教育の普及が進められており,日本でも 2020 年までの初等教育における必修化が決定されている.一方,「プログラミング教育によって現代を生きる上で必要なスキルが身につく」 とは一般的に言われているものの,現状そのエビデンスの例は少ない.そこで私たちは,プログラミングがもたらす教育的効果を明らかにすることを目的に研究を進めてきた.研究方法としては,初等教育における 2 時間分の学習指導案を作成し,それに基づいた授業を実施する手法をとる.そして,能力調査テストの実施により児童の論理的思考力 ・ 読解力 ・ 問題解決力について授業前後での変化を調査し,その分析結果を示す.さらに,作成した学習指導案の効果を検証することで,2020 年から必修化される初等教育におけるプログラミング教育へ貢献することを目標とした.分析の結果,今回の調査では児童の明確なスキルの変化を測ることができなかったが,今後調査の実施状況に改善を加えることで,スキルの変化が望める発見を見出せた. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
As we move into the Fourth Industrial Revolution, many countries are starting to introduce Programming into the curriculum. In Japan, Programming will be made a compulsory subject in primary schools by 2020. On the other hand, although it is commonly said that "Programming Education helps you acquire the skills needed in the 21st century", there is no clear evidence to support this idea. Therefore, we have been conducting a research on clarifying the Effect of Programming Education. For a research method, we asked an elementary school teacher to give Lessons based on the Lesson plan that we have created. Then, before and after the class, we gave a Capability Test for the children to measure their Logical thinking skills, Reading Comprehension Skills and Problem Solving skills. By analyzing the result of the test, we tried to verify the Effect of the Lesson. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2019-CE-148,
号 10,
p. 1-17,
発行日 2019-02-09
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |