ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. コンピュータと教育(CE)
  3. 2019
  4. 2019-CE-148

小学校プログラミング教育の学習指導案の作成と教育的効果の評価-Programming Of the Kids By the Kids For the Kids.-

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/194315
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/194315
cb320994-ba02-4e86-b383-9585b5d36989
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CE19148010.pdf IPSJ-CE19148010.pdf (2.0 MB)
Copyright (c) 2019 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2019-02-09
タイトル
タイトル 小学校プログラミング教育の学習指導案の作成と教育的効果の評価-Programming Of the Kids By the Kids For the Kids.-
タイトル
言語 en
タイトル Creating Lesson Plan for Programming Education in Elementary School, and Evaluation of Educational Effect.
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 学生セッション(2)
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
東京学芸大学附属国際中等教育
著者所属
東京学芸大学附属国際中等教育
著者所属
東京学芸大学附属国際中等教育
著者所属
東京学芸大学附属国際中等教育
著者所属
東京学芸大学附属国際中等教育
著者所属
東京学芸大学附属国際中等教育
著者所属
東京学芸大学附属国際中等教育
著者所属
東京学芸大学附属国際中等教育
著者所属
東京学芸大学附属国際中等教育
著者所属
関西学院大学
著者所属(英)
en
Tokyo Gakugei University International Secondary School
著者所属(英)
en
Tokyo Gakugei University International Secondary School
著者所属(英)
en
Tokyo Gakugei University International Secondary School
著者所属(英)
en
Tokyo Gakugei University International Secondary School
著者所属(英)
en
Tokyo Gakugei University International Secondary School
著者所属(英)
en
Tokyo Gakugei University International Secondary School
著者所属(英)
en
Tokyo Gakugei University International Secondary School
著者所属(英)
en
Tokyo Gakugei University International Secondary School
著者所属(英)
en
Tokyo Gakugei University International Secondary School
著者所属(英)
en
Kwansei University
著者名 崔, 仁珠

× 崔, 仁珠

崔, 仁珠

Search repository
上倉, 隼

× 上倉, 隼

上倉, 隼

Search repository
佐藤, 連

× 佐藤, 連

佐藤, 連

Search repository
高塚, 穂佳

× 高塚, 穂佳

高塚, 穂佳

Search repository
保土田, 雪成

× 保土田, 雪成

保土田, 雪成

Search repository
松延, 奈美

× 松延, 奈美

松延, 奈美

Search repository
森田, 昌樹

× 森田, 昌樹

森田, 昌樹

Search repository
杉本, 紀子

× 杉本, 紀子

杉本, 紀子

Search repository
中村, 文宣

× 中村, 文宣

中村, 文宣

Search repository
吉田, 典弘

× 吉田, 典弘

吉田, 典弘

Search repository
著者名(英) Injoo, Choi

× Injoo, Choi

en Injoo, Choi

Search repository
Hayato, Kamikura

× Hayato, Kamikura

en Hayato, Kamikura

Search repository
Ren, Sato

× Ren, Sato

en Ren, Sato

Search repository
Honoka, Takatsuka

× Honoka, Takatsuka

en Honoka, Takatsuka

Search repository
Yukinari, Hotoda

× Yukinari, Hotoda

en Yukinari, Hotoda

Search repository
Nami, Matsunobu

× Nami, Matsunobu

en Nami, Matsunobu

Search repository
Masaki, Morita

× Masaki, Morita

en Masaki, Morita

Search repository
Noriko, Sugimoto

× Noriko, Sugimoto

en Noriko, Sugimoto

Search repository
Fuminori, Nakamura

× Fuminori, Nakamura

en Fuminori, Nakamura

Search repository
Norihiro, Yoshida

× Norihiro, Yoshida

en Norihiro, Yoshida

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 第 4 次産業革命への移行が進む現在,世界各国でプログラミング教育の普及が進められており,日本でも 2020 年までの初等教育における必修化が決定されている.一方,「プログラミング教育によって現代を生きる上で必要なスキルが身につく」 とは一般的に言われているものの,現状そのエビデンスの例は少ない.そこで私たちは,プログラミングがもたらす教育的効果を明らかにすることを目的に研究を進めてきた.研究方法としては,初等教育における 2 時間分の学習指導案を作成し,それに基づいた授業を実施する手法をとる.そして,能力調査テストの実施により児童の論理的思考力 ・ 読解力 ・ 問題解決力について授業前後での変化を調査し,その分析結果を示す.さらに,作成した学習指導案の効果を検証することで,2020 年から必修化される初等教育におけるプログラミング教育へ貢献することを目標とした.分析の結果,今回の調査では児童の明確なスキルの変化を測ることができなかったが,今後調査の実施状況に改善を加えることで,スキルの変化が望める発見を見出せた.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 As we move into the Fourth Industrial Revolution, many countries are starting to introduce Programming into the curriculum. In Japan, Programming will be made a compulsory subject in primary schools by 2020. On the other hand, although it is commonly said that "Programming Education helps you acquire the skills needed in the 21st century", there is no clear evidence to support this idea. Therefore, we have been conducting a research on clarifying the Effect of Programming Education. For a research method, we asked an elementary school teacher to give Lessons based on the Lesson plan that we have created. Then, before and after the class, we gave a Capability Test for the children to measure their Logical thinking skills, Reading Comprehension Skills and Problem Solving skills. By analyzing the result of the test, we tried to verify the Effect of the Lesson.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10096193
書誌情報 研究報告コンピュータと教育(CE)

巻 2019-CE-148, 号 10, p. 1-17, 発行日 2019-02-09
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8930
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 23:31:48.702023
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3