@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00194025, author = {曽我, 麻佐子 and 海野, 敏 and 平山, 素子 and Asako, Soga and Bin, Umino and Motoko, Hirayama}, issue = {6}, month = {Jan}, note = {筆者らは,現代舞踊の振付創作を支援することを目的に,プロダンサーの実演から収集したモーションデータを合成し 3DCG でシミュレーションを行うシステム "Body-part Motion Synthesis System (BMSS)" の開発を行っている.開発したシステムをプロ振付家の創作活動に活用できるよう改良するため,日英のプロ振付家延べ 8 人を協力者とし,十分な日数をかけて BMSS を使用してもらう評価実験を行った.その結果,BMSS はプロ振付家に対しても新しい動きの発見,振付のアイデアの発見に有用であることを確認した.一方で,創作への有用性については振付家の嗜好や振付方法によって差があり, BMSS が活用できる状況は限定されていることを確認した., The authors have developed a system, “Body-part Motion Synthesis System (BMSS),” that synthesizes 3D motion data capturing from performances of professional dancers to support the creation of contemporary dance works. To improve the system that can be used for the creation of contemporary dance works for professional choreographers, experiments to create choreographies using BMSS for three weeks were conducted by eight choreographers. As the results of the experiments, the authors verified the usefulness of BMSS for finding new movements and new ideas for choreographies. However, the authors found that the choreographic creations using BMSS is not acceptable by all choreographers because of the difference in their personal liking and creation method}, title = {現代舞踊の創作支援システムの改良とプロ振付家による評価}, year = {2019} }